.

.

چراغ قوه با باتری شارژشو.

این چراغ قوه را در حدود 10 سال پیش خریدم و تا به امروز هر گاه به آن نیاز داشته ام به یاری ام آمده است. این چراغ قوه نه تنها خوش دست و سبک است، بلکه یک بند برای آویزان کردن، و یک آهنربای خیلی قوی دارد. وجود و اهمیت آهنربا وقتی فهمیده می شود که شما در تاریکی به هر دو دست تان احتیاج داشته باشید. آن وقت است که می توانید به کمک آهنربا، چراغ را به جایی آهنی بزنید و بگیرانید و جهت آن را به سوی خودتان برگردانید و کارتان را (دو دستی) انجام دهید.

مدل این محصول KH3109 Halogen است و به سفارش یک سوپرمارکت زنجیره ای آلمانی در چین تولید شده است.

.

آهنربای چراغ قوه.

البته چون این چراغ قوه باتری شارژشو دارد، پیش از استفاده باید آن را شارژ کرد. شارژ کردن باتری بسیار ساده است: بخشی از دسته ی چراغ قوه، که باتری در آن قرار دارد، از آن به صورت کشویی جدا می شود که در سمت مخفی آن یک دوشاخه ی معمولی برق تعبیه شده. کافیست آن را به مدت 14 تا 16 ساعت به پریز بزنیم تا باتری آن کاملا شارژ شود.

.

چراغ قوه با باتری جدا شده.

مدتی بود که می خواستم لامپ این چراغ قوه ی باوفا را با ال.ای.دی. عوض کنم. به این منظور، لازم بود نگاهی به دنیای درون آن بیاندازم. امروز وقت شد و آن را باز کردم.

.

اندازه.

اما باید پیش از باز کردن چراغ قوه، نگاهی به برچسب های مشخصات فنی آن بیاندازیم.

چراغ قوه دارای دو برچسب است: یکی روی بدنه ی اصلی، و دیگری روی شارژر جداشوی آن.

.

برچسب های چراغ قوه.

همان طور که در تصویرهای بالا دیده می شود، شارژر مستقیماً توسط برق 220 ولت شبکه تغذیه می شود و مصرفی برابر 6/8 وات دارد. باتری شارژشوی به کار رفته در آن از نوع «نیکل-کادمیوم» با توان 700 میلی آمپرساعت و ولتاژی برابر 2/4 ولت است. باتری برای شارژ شدن به 14 تا 16 ساعت زمان احتیاج دارد.

این اعداد و ارقام ما را قادر می سازد تا جریان شارژ که همان جریان تولیدی توسط شارژر است را به صورت تقریبی حساب کنیم:

.

جریان خروجی شارژر.

نتیجه می گیریم که شارژر مدار توانایی تحویل جریانی بین 45 تا 50 میلی آمپر را روی ولتاژی که اندکی بالاتر از ولتاژ باتری است، دارد.

.

علامت ها و معنای آنها:

.

کلاس حفاظتی B

طبقه بندی حفاظتی 2 : اجزای حامل ولتاژ به یک عایقکاری حفاظتی ثانوی مجهز هستند. وصل کردن «اتصال زمین» یا به عبارت دیگر «سیم ارت» مجاز نیست.

نماد CE

با درج این علامت روی یک محصول،  تولیدکننده و یا عرضه کننده ی آن در بازار، اذعان می دارد که در آن محصول، الزامات جاری و معتبر اروپای واحد را که در «قانون یکنواخت سازی الزامات اتحادیه ی اروپا» وضع شده اند، مرعی داشته است.

نماد توف

کوتاه شده ی عبارت آلمانی برای «انجمن نظارت فنی» است. انجمن های رسمی و ثبت شده ی «توف» در ایالت های مختلف آلمان وجود دارند و سازمان های کارشناسی رسمی برای آزمایش و تصدیق امور فنی و بویژه معاینه های قانونی و تدابیر الزامی مرتبط با حفاظت جامعه هستند، مانند معاینه ی دوره ای خودروها.

در زباله ی معمولی نریزید

بنا بر قوانین مرتبط با باتری ها در اروپا، مصرف کننده موظف است باتری کهنه را یا به فروشنده پس بدهد، و یا آن را جداگانه و بدون واردکردن در زباله ی عادی به مراکز فرآوری و بازیابی زباله های مضر تحویل دهد.

.

بدنه ی اصلی

این قسمت از بدنه دربردارنده ی اتصالات و ارتباطات، کلید روشن/خاموش و بخشی است که لامپ چراغ قوه بر آن نصب می شود.

.

بدنه ی چراغ قوه. 

باتری شارژشو

همان طور که در تصویرها دیده می شود، باتری چراغ قوه در حقیقت یک «باتری پک» (Battery Pack) شامل دو عدد باتری قلمی نیکل-کادمیومی 1/2 ولتی 700 میلی آمپرساعتی است.

.

باتری پک.

هر عدد باتری قلمی شارژشوی نیکل-کادمیومی 1/2 ولت اختلاف پتانسیل الکتریکی تولید می کند. در اینجا دو باتری با هم سری بسته شده اند و در نتیجه ولتاژی برابر 2/4 ولت تولید می شود که با چراغ 2/4 ولتی دستگاه کاملاً هماهنگ است.

.

مدار شارژر

مدار شارژر باتری بسیار ساده و سبک، و در عین حال کارآمد ساخته شده است. کارآمد از این نظر که در طول 10 سال استفاده از چراغ قوه، همچنان مانند روز اول به خوبی کار می کند.

در مدار شارژر به جای ترانسفورمر کاهنده، از امپدانس یک خازن برای پایین آوردن ولتاژ استفاده شده است. با این نوع مدارها آشنا هستیم و از آنها به نام «منبع تغذیه خازنی» یاد می شود.

.

مدار شارژر باتری چراغ قوه.

همان طور که در مدار دیده می شود، پیش از هر چیز یک ال.ای.دی. از طریق یک مقاومت 220 کیلواهمی به محل ورود 220 ولت به مدار نصب شده است که به نوعی به استفاده کننده اطمینان می دهد که دستگاه در حال کار است و پریز هم برق دارد! و باتری دارد واقعاً پر می شود.

یک پل یکسوساز با چهار عدد دیود 1N4007 عمل تبدیل کردن ولتاژ AC به DC را بر عده دارد. این پل از یک طرف به طور مستقیم به یکی از شاخه های دو شاخه وصل است و در طرف دیگر، این ارتباط از طریق خازن کاهنده و مقاومت موازی با آن و یک مقاومت محافظتی کم اهم برقرار شده است.

مقاومت 1/5 اهمی حکم یک «فیوز کُـندسوز» را دارد. مقاومت 270 کیلواهمی ضربه های ولتاژی را تا حدودی که نتواند به خازن آسیب برساند، سرکوب می کند و در لحظه ی به پریز زدن یا از پریز بیرون کشیدن شارژر، بار خازن را متعادل می کند.

وقتی که شارژر به برق است، در خروجی پل دیود، وقتی که باتری پک به آن وصل نباشد، ولتاژی در حدود 260 ولت خوانده می شود! با قرار دادن باتری پک در جای خود، این ولتاژ به 3/3 ولت افت می کند که ولتاژی مناسب برای شارژ یک مجموعه ی 2/4 ولتی است. شارژ باتری پک با جریانی در حدود 45 تا 50 میلی آمپر انجام می شود. این جریانی است که مدار ما می تواند روی ولتاژی در حدود 2/5 تا 3/5 ولت تحویل دهد.

.

باتری پک باز شده.

وجود ولتاژ بالا و همچنین ارتباط مستقیم مدارهای این نوع شارژر/منبع تغذیه ها با شبکه ی برق شهری، به ما هشدار می دهند که در کار کردن با این نوع مدارها باید خیلی احتیاط کنیم تا جان خود و اطرافیان مان را به خطر نیاندازیم.

اگر به خازن به کار رفته در مدار دقت کنیم، در کنار ظرفیت و ولتاژکار، با انواع حروف و علایم دیگری روبرو می شویم که آگاهی از معنی و مفهوم آنها واجد اهمیت است. در اینجا برخی از آنها را معرفی می کنم:

MEX-GPE-X2 : خازن ساخته شده با نواری از جنس فیلم پلی پروپیلن که روی آن بخار فلز نشانده شده و چند نوع مقاومت با آن سری شده، و پس از پیچیدن، با ریختن رزین اپوکسی غیرقابل نفوذ شده و در محفظه ای از جنس پلاستیک ضد آتش قرار داده شده است. این نوع خازن ویژگی ضد اختلالی بالا، قدرت خودترمیمی، و دوام کاری زیادی دارد. در مقابل ولتاژهایی تا 1/5 برابر ولتاژ مجازش مقاومت می کند. ضریب تلفات آن روی فرکانس یک کیلوهرتز کمتر از یک صدم است.

40/85/21 : دمای مجاز کار این نوع خازن از منفی 40 تا مثبت 85 درجه ی سانتی گراد است.

K : ضریب خطا یا تولرانس این خازن 10% است.

برای آشنایی بیشتر با این نوع خازن ها به مطلب زیر مراجعه کنید:

.

.

توصیه می کنم این مطلب را با حوصله بخوانید، زیرا دربردارنده ی اطلاعات ارزشمندی برای سازندگان وسایل الکترونیکی است.

.

چراغ قوه

.

.

مطالب مرتبط:

طراحی منبع تغذیه های بدون ترانسفورماتور

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2015-11-28 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.