.

.

این دستگاه شوک دهند یا «الکتروشوکر» یک منبع ولتاژ بالای کم توان است که با کمترین زحمت و فقط با افزاره های در دسترس همگان ساخته می شود و به این علت برای نوآموزان الکترونیک پروژه ی بسیار مناسبی است. با این وسیله می توان با دوستان و آشنایان تفریحات فرح انگیز و شوخی های شادی آوری کرد!

.

اما از این دستگاه برای وارد کردن شوک الکتریکی به کودکان، کهنسالان و افرادی که ناراحتی های قلبی دارند خودداری کنید.

به ویژه توجه داشته باشید به هیچ وجه نباید به افرادی که دستگاه های کمکی ضربان قلب در بدن خود دارند، شوک الکتریکی وارد نمود. این کار می تواند خطر ایست قلبی و مرگ برای آنان داشته باشد.

همچنین این دستگاه را در نزدیکی گوشی های تلفن ثابت و همراه، رایانه ها، تبلت ها و دستگاه های حساس روشن نکنید.

.

شماتیک الکتروشوکر ساده.

افزاره های لازم برای ساخت مدار

افزاره های لازم برای ساخت این مدار

.

منبع تغذیه ی این مدار یک یا دو باتری 9 ولتی است که با هم سری بسته می شوند (18 ولت). عمداً از آداپتور برای تغذیه ی مدار استفاده نکرده ایم تا توان خروجی مدار را پایین نگه داریم. البته می توان قدرت خروجی دستگاه را افزایش داد که در پایان مقاله به آن خواهیم پرداخت.

.

خـروجـی

بسته به نوع ترانسفورمری که در مدار بکار برده می شود، ولتاژ خروجی مدار بین 1 کیلوولت و 5 کیلوولت خواهد بود (طبیعی است که مرز بالایی این محدوده باز است). اما باید به یاد داشته باشید که در ولتاژهای خروجی خیلی زیاد، دیر یا زود، ترانسفورمر از داخل دچار جرقه زنی و اتصال کوتاه خواهد شد که به معنی خرابی ترانس خواهد بود، زیرا این ترانس ها فاقد عایق کاری لازم برای پایداری در مقابل ولتاژهای خیلی زیاد هستند.

.

کاربـردهـا

از این دستگاه، بجز بازی با اعصاب دوستان و آشنایان، می توان در موارد دیگری نیز استفاده به عمل آورد. مثلاً این مدار به عنوان منبع ولتاژ برای ساخت یک «بوبین تسلا» ی خیلی کوچک، به واسطه ی سادگی اش، بسیار مناسب است.

همچنین مدار ما می تواند در شارژکردن خازن های ولتاژ بالا به کار گرفته شود. انتخاب ولتاژ خروجی دلخواه با تنظیم پتانسیومتر مدار انجام می گیرد. در هر صورت باید توجه داشت که خروجی مدار یک ولتاژ متناوب است. بنابراین، اگر بخواهیم از مدار به عنوان منبع شارژ خازن استفاده کنیم، بایستی ولتاژ خروجی آن را یکسو کنیم. برای این کار می توانیم یک پل دیود با 4 عدد 1N4007 (یکسوسازی تمام موج) و یا به طور ساده (یکسوسازی نیم موج) از دو عدد از همان دیود که با هم سری شده باشند، استفاده کنیم.

.

تـوان بیش تر!

هنگامی که حس کنیم توان مدار کافی نیست، می توانیم به سادگی به جای یک، دو باتری 9 ولتی به صورت سری با هم در مدار به کار ببریم (ولتاژ تغذیه ی مدار = 18 ولت). در این صورت توصیه می شود که از یک ترانزیستور قوی تر، مثلاً BD139 استفاده شود.

راه دیگر، استفاده از یک توانسفورمر با توان بالاتر است.در چنین حالتی، اغلب باید جریان بیس ترانزیستور را تنظیم کرد. اگر مدار با یک ترانس دیگر درست کار نکرد، کافیست به سادگی مقاومت 10 کیلواهمی را با یک پتانسیومتر 10 کیلواهمی عوض کنید. حال با کمی تلاش و پیچاندن پتانسیومتر به چپ و راست، مدار در نقطه ای به کار خواهد افتاد.

همچنین، اگر مدار با عوض کردن ترانزیستور با نوعی دیگر کار نکرد، از همین روش که در بالا تشریح شد، استفاده می کنیم.

.

تصویرها

مدار را داخل یک جعبه ی پلاستیکی عایق سوار می کنیم. در تصویرهای زیر نتیجه ی کار مرا می بینید.

.

روش مونتاژ منروش من در مونتاژ مدار

.

مونتاژ مدار بدون فیبرمدار را می توان بدون فیبر مدار چاپی هم درست کرد

.

یک روش مونتاژ دیگر

روش دیگری برای مونتاژ مدار

.

مونتاژ مدار در یک مگس کش برقی

مونتاژ مدار در یک مگس کش برقی

.

.

شریح مدار نوسانگر

تشریح مدار نوسانگر را در قسمت پرسش و پاسخ خوانندگان بخوانید

.

.

مطالب مرتبط:

ساخت یک مدار تخلیه ی فرکانس رادیویی پرتوان

ساخت یک الکتروشوکر برای ماهی گیری

راه هایی برای بهره گیری از کوئل خودرو در تولید ولتاژهای خیلی زیاد

قرقره ی رومکورف، سیم پیچ صاعقه

بیایید با هم جادوی مخابرات بی سیم را دوباره کشف کنیم!

طرز ساختن یک مشعل پلاسما

چلچراغ شیژفسکی و پنجه های یون فشان آن

ساخت یک منبع تغذیه ی ولتاژ زیاد با ترانس های-ولتاژ تلویزیون

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2015-10-22 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.