.

.

همه ی دوستداران الکترونیک، به ویژه علاقه مندان به مخابرات و رادیوآماتورها می دانند که RX به معنی «گیرنده» و TX به معنی «فرستنده» است. اما حرف X در این مخفف ها به چه معنی است؟

بد نیست بدانیم که در گذشته های دور، در حدود 100 سال پیش، موقعی که الکترونیک روزهای کودکی و نوجوانی خود را طی می کرد و هنوز استانداردهای دقیق  برای همه ی عرصه های آن وضع نشده بود و خیلی مطالب تعریف صحیحی نداشت، «بی سیم چی» ها که با دستگاه بی سیم اطلاعات را از طریق «رمز مورس» یا همان خط و نقطه های معروف رد و بدل و مخابره می کردند، برای ساده شدن کار وقت گیر «مورس زدن»، تعداد بسیار زیادی مخفف برای کلمات پرمصرف ابداع کرده بودند و با مورس زدن این کلمات کوتاه شده، بر سرعت کار خود می افزودند و همچنین قیمت مخابره را که نرخ آن به صورت کلمه شمار و حروف شمار محاسبه می شد، کاهش می دادند. هنوز هم معروف است، کسی که کم حرف می زند یا کم توضیح می دهد، می گویند: "طرف تله گرافی صحبت می کند"!

.

رادیوآماتورها در سال های دهه 1930

.

از جمله، برای کلمه ی Receiver (گیرنده) و  Transmitter (فرستنده) حرف اول شان، یعنی به ترتیب R و T را می گرفتند و به جای بقیه ی حروفِ هر یک از این کلمات، حرف X را به دنبال حرف اول مورس می زدند. به این ترتیب است که مخفف های RX و TX برای گیرنده و فرستنده به وجود آمدند.

امروزه از X در دنیای رادیو آماتورها به جای تعدادی از کلمات استفاده می شود. مثلاً پیشوند Trans را در نظر بگیرید. از این پیشوند در نام های Transmitter و Transceiver و Transverter استفاده شده است که در ادبیات رادیوآماتوری به ترتیب به صورت X-mitter و X-Ceiver و X-Verter نگاشته می شوند.

کریستال کوارتز هم از آن عبارت هایی است که با X کوچک شده اند، به این ترتیب که Crystal به صورت Xtal نوشته می شود. واژه ی «کریسمس» که به جای Christmas به صورت Xmas نوشته می شود، اما، تاریخچه ی بسیار قدیمی تری دارد و به قرن شانزدهم و سال 1550 میلادی بر می گردد. در زبان لاتین X صدای Chi می دهد و کلمه ی Christos به معنی ناجی (منظور عیسا مسیح) با X شروع می شده و به این علت، حرف X در پیکرنگاری به معنی مسیح یا «کریست» بوده است. آماتورهای آمریکایی Christmas و Crystal را هم خانواده فرض کرده و کریستال را هم Xtal نوشتند.

علاوه بر این ها، به این دسته واژه های «ایکس دار» می توان مواردی چون DX به جای Long Distance، و WX به جای Wetter و TRX به جای Transceiver نیز اشاره کرد که وسیعاً مورد استفاده قرار دارند.

.

نوار کاغذ تله گراف که خط ها و نقطه ها روی آن نقش می بست

.

.

مطالب مرتبط:

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2016-01-26 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.