.

.

نوسانگرهای  DDS می توانند سیگنال های رادیویی  پایداری را در باند HF تولید کنند و امروزه در مدارهای رادیویی بسیار  به کار می روند. اما  DDS ها سه اِشکال در خروجی دارند. این اشکالات عبارتند از :

1- توان خروجی ضعیف، کمتر از 1 میلی وات،

2-  عدم ثابت بودن توان خروجی در فرکانس های مختلف، چنان که توان خروجی آنها در فرکانس  28 مگاهرتز، یک چهارم توان خروجی شان در فرکانس 7 مگاهرتز  می باشد که علت آن وجود یک« فیلتر پایین گذر» در خروجی است .

3- امپدانس بالا در حد 200 اهم، که زمانی که  آن را به یک بار 50 اهم وصل می کنیم، دامنه ی سیگنال خروجی به شدت کاهش می یابد .

مدار زیر به نحوی طراحی شده که هم «تقویت ولتاژ» و هم «تقویت جریان» انجام می دهد و در مجموع به «تقویت کنندگی توان» می رسد. این مدار توان خروجی ثابتی را در حالتی که توان ورودی در فرکانس های مختلف تغییر می یابد، ایجاد می کند. در نتیجه، چنان چه این مدار بعد از  DDS قرار بگیرد، می تواند هر سه اِشکال شمرده شده در بالا را رفع کند .به این ترتیب که:

1- توان خروجی در حد 5 میلی وات ( قابل تنظیم برای مقادیر کمتر و یا کمی بیشتر) که به علت به کارگیریِ مدار «تثبیت خودکار دامنه»ی خروجی است.

2- ثابت بودن دامنه خروجی در کل باند  HF،

3- امپدانس خروجی 50 اهم که با بیشتر مدارهای رادیویی هماهنگی دارد.

.

مدار کامل تقویت کننده ی دی دی اس

.

شرح مدار

دو ترانزیستور Q2 و  Q3 به شماره  BC547 بهره ای در حد 15 دسی بل ایجاد می کنند که دامنه خروجی را به میزان کافی تقویت می کند. ترانزیستور  Q1 از نوع «ترانزیستور اثر میدان» (FET) به شماره ی 2N3819 به صورت یک مقاومت متغیر عمل کرده و  با سیگنال ورودی سری است. در نتیجه، می تواند توان را کاهش دهد.

بخشی از دامنه ی خروجی توسط دو دیود ژرمانیومی D1 و  D2 به ولتاژ مستقیم تبدیل می شود و توسط  U1A به شماره  LM358 به میزان دو  برابر تقویت می شود و به  U1B که به صورت«مقایسه کننده» مداربندی شده، فرستاده می شود. در اینجا، این ولتاژ با یک «ولتاژ پایدار» (ولتاژ مبنا) مقایسه می شود. «ولتاژ مبنا» با استفاده از آی.سی. تثبیت کننده (رگولاتور) ولتاژ 8 ولتی U2 تامین شده است. دو دیود و آی.سی. تقویت کننده و مقایسه کننده، بر روی هم به صورت یک مدار «بازخورد» یا «فیدبک منفی» عمل می کنند و چنان چه دامنه ی خروجی بخواهد افزایش یا کاهش یابد، با تغییر دادن بایاس ترانزیستورِ اثر میدان 2N3819 و در نتیجه، مقاومتِ «درین- سورس» این ترانزیستور، آن را به میزان ثابتی بر می گردانند .

تغذیه ی مدار از یک منبع 12 ولتی جریان مستقیم تامین می شود.

.

تنظیم مدار

برای تنظیم مدار کافی است که به کمک یک ولت متر  DC ولتاژ نقطه  A را با چرخاندن محور پتانسیومتر روی 0/5 ولت تنظیم کنید. در این صورت توان خروجی در کل باند  HF از یک مگاهرتز تا 30 مگاهرتز روی بار 50 اهم برابر با حدود 5 میلی وات پایدار باقی می ماند .

.

.

طراحی مدار و نگارش متن توسط:

رادیوآماتور، حمیدرضا رحیمی  EP4HR

.

.

مطالب مرتبط:

 ساخت یک DDS

.
.

.

.

حمیدرضا رحیمی دارنده ی مدرک کارشناسی ارشد مخابرات از دانشگاه شیراز است. او به مدت 25 سال در سمت های کارشناس و مدیر تحقیق و توسعه شرکت مخابرات راه دور  فعال بوده و برنده جایزه خوارزمی در ابتکار است.

حمیدرضا رحیمی از سال 1375 با «کالساین EP4HR» در ایران به فعالیت رادیوآماتوری می پردازد.

حمیدرضا رحیمی EP4HR

امکان تماس با نویسنده:

خوانندگان گرامی برای فرستادن پرسش ها  و نقطه نظرات خود به نگارنده می توانند از نشانی رایانامه ی ep4hr@yahoo.com  استفاده کنند و یا با ایشان در گروه های رادیوآماتوری در «تلگرام» تماس بگیرند.

 لوگوی گروه تلگرامی جامعه رادیوآماتوری

لوگوی گروه تلگرامی الکترونیک مخابرات

.

.

www. etesalkootah.blog.ir ||   2016-12-25 © 

2015 www.etesalkootah.blog.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.blog.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.blog.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات بلاگ دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.blog.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.blog.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.blog.ir" بعنوان منبع مجاز است.