.

.

با وجود این که باتری‌های نیکل-کادمیوم آرام آرام از رده خارج می‌شوند و آنها را امروزه تنها در دستگاه‌های قدیمی می‌توان مشاهده کرد، اما برای سر پا نگه‌داشتن وسایلی که این باتری‌ها در آنها کار شده است، در هر صورت باید بتوان باتری‌هاشان را پُر کرد. اگر شارژری در اختیار نداشته باشیم، این مدار ساده می تواند کمک خوب ساده و کم‌خرجی برای این منظور باشد.

در این مدار ازدیود نوری به عنوان «منبع جریان ثابت» استفاده شده است. مصرف جریان ال.ای.دی.های معمولی در حدود 15 میلی آمپر است و همین جریان در یک بازه‌ی ولتاژی میان 2 تا 18 ولت، از باتری زیر شارژ نیز عبور خواهد کرد. در صورتی که مقدار جریان کافی نباشد، می توان با استفاده از کلیدهای 2 و 3 ابتدا یکی و سپس دو ال.ای.دی. دیگر را نیز فعال کرد و به ترتیب جریان شارژ را از 15 میلی‌آمپر اولیه به 30 و در نهایت به 45 میلی‌آمپر رساند. روشن است که تعداد دیودهای نوری و کلیدها را می توان بیش‌تر کرد و جریان را باز هم بالا برد. با آغاز شارژ، دیود (های) نوری روشن می‌شوند و با شارژ شدن باتری آرام آرام کم نور شده و در نهایت خاموش می‌شوند که نشانه‌ی پر بودن باتری است. بالاترین ولتاژ باتری که این مدار قادر به پُر کردن آن است، 14 ولت می باشد.

.

شماتیک مدار شارژر باتری ساده برای سلول ها و باتری های نیکل کادمیوم

.

ترانسفورماتور این دستگاه  شارژر، یک ترانس معمولی 220 به 12 ولت با جریانی در حدود 300 میلی‌آمپر است. ولتاژ ثانویه‌ی این ترانس توسط دیود نوری‌ها یکسو می‌شود و به یکسوسازی جداگانه نیازی ندارد.

نکته‌ی مهم: فلز کادمیوم مصرف شده در ساخت این باتری‌ها یک ماده‌ی بسیار سمّی است. این باتری‌ها را باز نکنید و آنها را از دسترس کودکان دور نگه دارید. چون هنوز امکان بازیابی این نوع باتری‌ها در همه جا وجود ندارد، باتری‌های نیکل-کادمیوم خراب را در یک کیسه‌ی نایلونی/پلاستیکی قرار داده و دهانه‌ی آن را محکم گره بزنید و سپس این کیسه را در نقطه‌ای که خاک مطلقاً بی‌حاصلی دارد  و در زیر آن منابع آب زیرزمینی وجود ندارد، دفن کنید.

فراموش نکنیم که تک‌تک ما نسبت به

حفظ محیط زیست کشورمان

مسوولیت داریم.

کلیپ کوتاه زیر یکی از معدود واحدهای بازیابی باتری در اروپا را نشان می دهد که با فرآیندهای اختصاصی و محرمانه تحت کنترل شدید سازمان محیط زیست ایتالیا فعالیت می کند. همان طور که دیده می شود، بازیابی باتری فعالیتی کاملاً صنعتی و خطرناک است که وارد شدن به این عرصه توسط افراد ناآشنا با شیمی فلزات سنگین، بازی با جان و سلامتی خودشان است:

گنجی به نام «باتری کهنه»

.

.

مطالب مرتبط:

وقتی که دست ها یکدیگر را می شویند یا یک مدار شارژر باتری خوب

بررسی مدار شارژر یک چراغ قوه
ساخت یک شارژر آفتابی با مدار خورشید پیرو

طرز ساختن ساده ترین شارژر خودکار باتری در جهان!
چگونه ظرفیت یک باتری قابل شارژ را به صورت مقایسه ای تخمین بزنیم؟

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2017-05-18 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.