.

.

این مدار مربوط به یک مسواک برقی مارک "اینتر پلاک" مدل PB-12 است. با توجه به خیس شدن و تر بودن مسواک برقی در زمان استفاده ی کاربر و پس از آن و شستشوی این وسیله در زیر آب جاری، سازنده ی آن  می بایستی راهی امن و بدون اتصال گالوانیک  و بی نیاز از پایانه های فلزی، که ممکن است آلوده شوند و زنگ بزنند یا دچار خوردگی شوند، برای شارژ کردن باتری کار شده در مسواک پیدا کند. به این منظور از کوپلاژ القایی برای انتقال توان الکتریکی بهره گیری شده است.

.

Inductive_Power_Supply.

در درون ایستگاه یا پایه ی استقرار مسواک، که همواره به برق وصل و روشن است، یک سیم پیچ به صورتی نصب شده است که با قرار گرفتن مسواک در پایه، با سیم پیچی که در مسواک تعبیه شده، «کوپل» (تزویج) می شود و در نتیجه یک ترانسفورمر کاهنده تشکیل می گردد. ترانزیستور و افزاره های پیرامون آن یک مدار نوسانگر ساخته اند که روی فرکانس 60 کیلوهرتز کار می کند. انتخاب این فرکانسِ به نسبت بالا، به خاطر کیفیت بسیار بهتر در بازدهی انتقال نیروی الکتریسیته از میان «هسته ی هوایی» ترانسفورمر دستگاه در مقایسه با فرکانس 50 هرتز است.

دستگاه مستقیم از برق شهر تغذیه می کند. ولتاژ 220 ولت در یک مدار یکسوساز با «پل دیود» به صورت «تمام موج» یکسو می شود. پس از پل دیود مدار صافی (فیلترِ ریپل) به کار برده نشده است. به این علت، دامنه ی نوسان 60 کیلوهرتزی تولید شده توسط این مدار نوسانگر بر اثر تغییرات ولتاژ یکسوشده، اما صاف نشده ی برق شهر، با فرکانس 100 هرتز متناسباً تغییر می کند (مدولاسیون دامنه یا AM).

قسمت شارژر، که در مسواک تعبیه شده است، چیزی بیش از یک مدار یکسوساز نیم موج نیست که انرژی فرکانس بالای دریافتی از سیم پیچی شامل 120 دور سیم لاکدار 0/25 روی لوله ای به قطر 20 میلی متر را یکسو کرده و از آن برای شارژ کردن یک باتری شارژشوی 2/4 ولتی استفاده می کند. بنابراین، باتری مسواک در طول زمانی که در ایستگاه خود قرار دارد، در حال شارژ شدن است. باتری مسواک از یک جفت باتری شارژشوی 1/2 ولتی با جریان 600 میلی آمپر-ساعت از نوع AA تشکیل شده است.

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2015-07-16 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.