.

.

توجه کنید که در این مدار

ولتاژ شبکه ی برق شهری 220 ولت حضور دارد.

این ولتاژ برای انسان و دیگر موجودات زنده کُشَنده است!

اتصالی در این مدار می تواند سبب بروز

آتش سوزی و انفجار قطعات شود!

به شما توصیه می کنم این مدار را نسازید!

اما اگر با مسوولیت خودتان به این کار دست زدید، پیشنهاد می کنم این کار را در حضور فرد دیگری که مراقب شماست، انجام دهید.

.

منظور از «زمان گیر تاخیری» که به انگلیسی به آن Off-Delay Timer می گویند، مدار تایمری است که پس از گرفتن فرمان شروع، خروجی آن تا زمان تعیین شده صبر کند و پس از سپری شدن این زمان، تغییر حالت دهد و کلیدی را ببندد یا آن را باز کند.

این نوع زمان گیرها موارد مصرف زیادی دارند و عملاً در این موارد هیچ راه حل دیگری جز به کار بردن زمان گیر تاخیری در آنها وجود ندارد. یک نمونه ی آن مدار فعال کننده ی دزدگیر است که به فرد، پس از فعال کردن دزدگیر، فرصت خروج از محل را می دهد. همچنین در هواکش های مخصوص توالت که با تاخیری حدود یک دقیقه پس از روشن شدن چراغ دستشویی به کار می افتند، از تایمر تاخیری استفاده شده است.

از دیگر موارد استفاده از این مدار، کنترل دستگاه های نقطه جوش است. در دستگاه های جوشکاری نقطه ای، که بدون ماده ی اضافی مانند الکترود یا سیم جوش کار می کند و جرم خودِ دو قطعه ی کار را ذوب کرده و به هم جوش می دهند، از مقاومت الکتریکی در نقطه و محل انجام جوشکاری استفاده می شود. دستگاه جوش اختلاف پتانسیلی در حدود 4 ولت به این مقاومت الکتریکی اِعمال می کند. به علت ناچیز بودن مقدار مقاومتِ نقطه، جریان بسیار شدیدی در این محل برقرار می شود که اگر مدت آن کنترل نشود، باعث ذوب کامل و سوراخ شدن محل جوش خواهد شد. از سوی دیگر، جنس کار ممکن است ضخیم یا نازک باشد و به ترتیب به زمان جوش بیشتر یا کمتری نیاز داشته باشد. بنابراین، زمان جوشکاری باید به دقت قابل تنظیم و کنترل باشد.

.

زمان گیر تاخیری.

مدار زمان گیری که در اینجا معرفی شده اختصاصاً برای فرمان دستگاه های جوش نقطه طراحی شده است، هر چند که از آن در جاهای دیگر نیز می توان استفاده نمود. مانند بسیاری از مدارهای زمان گیر، در این جا نیز هسته ی مرکزی مدار یک آی.سی. تایمر 555 است. ثابت زمانی مدار را ترکیب خازن C6، مقاومت ثابتR1 و پتانسیومتر R2 تعیین می کند. بسته به وضعیت پتانسیومتر، تاخیر زمانی بین 0/15 ثانیه تا 1/25 ثانیه در مدار ایجاد می شود. در پایان این زمان خروجی 555 به حدود ولتاژ تغذیه می رود، ترانزیستور اشباع می شود و رله می گیرد. چون از کلید «عادی-بسته» ی رله برای فرمان به ترانس جوش استفاده شده است، گرفتن رله پس از زمان تعیین شده سبب باز شدن این کلید و از کار افتادن جریان جوش می شود.

مقدار تمام قطعات روی نقشه نگاشته شده. ترانس T1 یک ترانس کوچک در حدود 200 میلی آمپری (مثلاً 3 ولت-آمپر) است و ثانویه ی آن می تواند هر مقداری بین 12 تا 18 ولت باشد. مقدار تاخیر را می توان با عوض کردن مقادیر C6 و R2 تغییر داد. اما به یاد داشته باشید که در مدارهای ثابت زمانی به طور کلی از خازن های الکترولیتی خیلی بزرگ استفاده نمی شود، زیرا این خازن ها دارای «جریان نشتی» بالایی هستند که روی دقت کار دستگاه اثر منفی دارد.

.

جوش نقطه ی پایانه ی یک باتری شارژشو

جوش نقطه دادن نوار نازک فلزی به پایانه ی یک باتری شارژشو برای ساخت یک «باتری پک» مربوط به

دستگاه های قابل حمل مانند «واکی تاکی» و دیگر بی سیم های سیّار

.

ترانس نقطه جوش را می توانید خودتان با استفاده از ترانسفورماتور یک اجاق مایکروویو قدیمی به روشی که در این فیلم نمایش داده شده، بسازید.

.

شما در قسمت های مختلف مدار با برق 220 ولت مواجه هستید! جانب احتیاط را از دست ندهید. دستگاه باید در یک جعبه ی مناسب پلاستیکی عایق نصب شود تا احتمال هر گونه اتصالی و تماس اشیا یا بدن افراد با مدارهای آن از بین برود.

.

.

لینک مرتبط:

ویدیوی آموزش روش استفاده از ترانس مایکروفر برای ساخت ترانس جوش

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2015-06-24 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.