.

.

ترمین نه تنها شبیه هیچ سازی نیست، بلکه شیوه نواختن آن هم منحصر به فرد است، به این ترتیب که این ساز بدون لمس شدن نواخته می‌شود!

.

leon Theremin-1.

صدا به کمک تلفیق خروجی های دو نوسانگر الکترونیکی به وجود می‌ آید. نوسانگرها در فرکانسی بسیار نزدیک به هم، با طیفی بالاتر از حد شنوایی انسان نوسان می‌کنند و فرکانس آنها با ورود دست به میدان الکترومغناطیسی مدار تشدید آنها (آنتن و حلقه ی فلزی) تغییر می‌کند. دور و نزدیک شدن دست های "نوازنده" ظرفیت خازنی مدار هماهنگی (مدار تانک) نوسانگرها را تغییر می دهد. به تبع آن، فرکانس تشدید مدارهای نوسانگر دچار تغییر می شوند.

ضرباهنگ فرکانس حاصل، که تفاوت میان فرکانس های دو نوسانگر (f1f2) است، در محدوده ی قابل شنوایی قرار دارد و صدایی است که می‌شنویم.

.

یک نوع ترمین

ساز ترمین از جعبه ی ساز که صرفاً حکم محفظه ی اجزای الکترونیکی را دارد و فاقد هر گونه اثر آکوستیکی است، و دو آنتن که هر یک به یکی از نوسانگرها متصل است، تشکیل شده است.

.

Theremin Playing-1

http://www.aparat.com/v/8d9Rv

.

زمانی که ترمین روشن می‌شود، دو میدان مغناطیسی فضای پیرامون آنتن های ساز را فرا می‌گیرند و زمانی که دست نوازنده به این میدان ها وارد می‌شود، تغییراتی در فرکانس مدارهای نوسانگر و حجم صدای تلفیقیِ خروجی ایجاد می‌شود. دو آنتن از بدنه ی ترمین خارج شده‌اند که یکی کنترل کننده بلندی و فرکانس صدا و دیگری کنترل کننده حجم و مقدار آن است. زمانی که دست نوازنده به سمت آنتن عمودی حرکت می‌کند، صدا بلندتر می‌شود و نزدیک کردن دست به آنتن افقی، حجم این صدا را ملایم تر می کند. از آنجایی که هیچ تماس فیزیکی بین ساز و نوازنده وجود ندارد، نواختن ترمین به مهارت بالا و گوش موسیقایی عالی نیاز دارد.

.

نمونه جدید از ترمین

ترمین، در ابتدا، ساز خود را ایترفون (Etherophone) نامگذاری نموده بود که به معنای "موسیقی اثیری" است. در ۱۹۲۸ لئون ترمین به آمریکا رفت تا اختراع خود را معرفی کند. در آنجا استودیویی برای کار در اختیار او قرار دادند و ترمین نواختن سازش را به چند موسیقی دان آموزش داد تا بتوانند در معرفی ترمین به او کمک کنند.

.

Theremin of 1950.

ترمین علاقه مندان بسیاری در آمریکا پیدا کرد و یکی از مهمانان دایمی او آلبرت اینشتین بود که بیش از هر چیز به مسایل فنی پدیده ی ترمین علاقه‌مند بود تا به نواختن آن.

کمپانی مشهور ضبط صفحه RCA Victor دست به تولید ترمین زد و حتا ارکستری در سالن معروف "کارنِگی هال"  (Carnegie Hall)  برنامه‌ای اجرا کردند که ساز آن تنها ترمین بود.

.

   1929 RCA Theremin-i1    1929 RCA Theremin-i2

.

اما از آنجایی که ترمین سازی بود که به سادگی تولید صدا می‌کرد اما نواختن آن به عکس بسیار مشکل بود، از طرف نوازندگان و موسیقی دانان با استقبال انبوه مواجه نشد و امروزه فقط تعداد اندکی نوازندگان بسیار عالی ترمین وجود دارند.

هنرمند ایرانی مقیم آلمان، گیلدا رازانی، از نوازندگان ساز ترمین است. کارهای او را در اینجاها ببینید و بشنوید:

.

http://www.aparat.com/v/w2CqI

http://www.aparat.com/v/ZAFy5

https://soundcloud.com/about-aphrodite

http://aboutaphrodite.de/works

.

صدای ترمین در سینمای علمی تخیلی سال های 19۵۰ ، طرفداران بسیاری داشت و با تاثیرات وهم آور صوتی خود، تبدیل به یکی از شاخصه‌های سینمای وحشت آن دوره شد.

.

Theremin_01-1.

فیلم «طلسم شده» ساخته ی آلفرد هیچکاک و «تعطیلات از دست رفته» از فیلم های مشهوری هستند که موسیقی آنها با ترمین نواخته شده است.

امروز هم از ترمین در ساختن موسیقی فیلم استفاده می‌شود و تعدادی از نوازندگان به آن پرداخته‌اند.

همچنین استفاده از آن توسط گروه‌هایی چون Led Zeppelin و Radiohead موجب تجدید حیات این ساز شد.

.

.

منابع (با اندکی تغییر):

www.bia2rap.com

http://www.aparat.com/aparatkar

https://soundcloud.com/about-aphrodite

http://aboutaphrodite.de/works/

https://www.youtube.com/results?search_query=Gilda+Razani+Theremin

و بسیاری جاهای دیگر...

.

www.etesalkootah.ir ||   2015-07-08 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.