.

.

دوچرخه های برقی

.

با فراگیر شدن استفاده از دوچرخه های برقی در اروپا و به ویژه در آلمان، «باشگاه اتوموبیل رانی آلمان» با نام «ADAC» که از بیش از 100 سال پیش توسط خودِ رانندگان و دارندگان خودرو به عنوان یک «انجمن مردم نهاد» تاسیس شده و به مثابه حافظ و حمایت کننده از حقوق رانندگان و دارندگان وسایط نقلیه ی موتوری فعالیت می کند، شانزده مدل دوچرخه با نیروی محرکه ی «پدالی-الکتریکی» را از نظر کیفیت فنی مورد آزمایش قرار داد.

به دوچرخه هایی که با نیروی محرکه ی ماهیچه ای و برقی، یا به عبارت دیگر به صورت «پدالی-الکتریکی» کار می کنند، «پـِـدِلـِـک» گفته می شود که یک واژه ی ترکیبی از «پدال + الکتریک» (Pedal+Electric = Pedelec) است.

برخی از دوچرخه هایی که مورد آزمایش قرار گرفتند، در این تست از خود کاستی و کمبودهایی همچون ترمزهای ضعیف، و شکستگی در تنه یا فرمان نشان دادند. علی رغم این که «پدلک» ها در پنج سال گذشته دایماً برای صنعت دوچرخه سازی ارقام فروش فزاینده به ارمغان آورده اند، اما در 9 مدل از آنها، حتی ممکن است دوچرخه سواری به بستری شدن در بیمارستان بیانجامد! علاوه بر این، آزمایشگرهای ما متوجه ایرادهایی مانند انباره (آکومولاتور/باتری) های ضعیف و روشنایی ناکافی شده اند که برای یک محصول روزآمد بسیار ناامیدکننده به نظر می رسد.

در جدول زیر مدل های مورد آزمایش و پاسخ آنها به شرایط آزمایش ها ارایه شده است:

.

جدول مقایسه کیفیت دوچرخه های برقی

.

دوچرخه هایی که زیر بار آزمایش قرار گرفتند، به متخصصان فنی نتایج متوسطی عرضه کرده اند. روشن است که این نتایجِ نه چندان رضایت بخش حاصل بیماری های دوران کودکی این صنعت نیستند، زیرا در جدیدترین تست های ADAC دوباره تعداد پدلک های دارای نقص از دوچرخه های برقی خوب بیشتر بودند. در مجموع نتیجه ی تست 9 دستگاه از مجموع 16 پدلک «ضعیف» بود و تنها 2 نمونه از مدل های امتحان شده، نمره ی «خوب» از آزمایشگاه تست ADAC به دست آوردند.

تست های انجام شده و نتایج برخی از آنها در تصویرهای زیر مشاهده می شوند:

.

تست دوام روی دسته دوچرخه

.

شکستن تنه دوچرخه در زیر آزمایش دوام

.

شکستن میله فرمان در تست دوام

.

تصویر دیگری از شکستگی میله فرمان در تست دوام

.

اتاق ویژه آزمایش سازگاری الکترومغناتیسی

.

تست سامانه انتقال نیروی دوچرخه.

دلیل نتایج فاجعه بار این 9 پدلکِ «ضعیف»، نمره های پایین آنها در ارتباط با «دوام درازمدتِ» مهم ترین اجزا و قطعات آنها، در سه چرخه ها «ضعیف بودن ترمز» آنها و در یک مورد حاصل نقض و ضعف سامانه ی الکترونیکی دوچرخه در سازگاری الکترومغناتیسی (EMC) بوده است.

بررسی مورد به مورد نشان می دهد که: مدل Kriedler، که در سال 2011 صدرنشین جدول بود، به علت شکستن فرمان به مکان ماقبل آخر سقوط کرد. بنا به دلیل مشابهی سه مدل ارزان قیمت Top Velo, Fischer و Leviatec دوباره به قعر جدول فرستاده شدند. شکسته شدن «شکاف های انتهایی دوشاخ عقب تنه»، که محور چرخ عقب روی آن نصب می شود، در پدلک مدل C5R ساخت Flyer باعث حذف آن شد.

در این میان خبرهای خوشی نیز وجود دارند: بیشتر دوچرخه های آزمایش شده حالا به ترمزهای هیدرولیکی موثری مجهز شده اند. تنها مدل های زیر آزمایش از Victo-ria, Fischer, Top Velo و  Leviatec در این زمینه تاخیر دارند و هنوز از ترمزهای ضعیف سیمی استفاده می کنند.

همچنین یک موضوع قابل توجه، بحث «سازگاری الکترومغناتیسی» (EMC) است که از یک طرف به انتشار امواج تداخلی از دوچرخه، و از طرف دیگر به حساسیت دوچرخه نسبت به این نوع امواج از منابع دیگر می پردازد. پدلک هایی که پارازیت زیادی تولید می کنند عبارتند از: Pegasus, Kalkhoff, Raleigh و Fischer.

گذشته از آنچه در بالا آمد، هیچ چیز به اندازه ی بُـردِ کمِ دوچرخه سواری و یا زمان زیاد شارژ باتری ها دوچرخه سوار را نمی آزارد. فاتحان بُـرد با رکورد 75 کیلومتر مدل های ساخت Kalkhoff و Raleigh هستند. بازنده E-Bike City Pedelec ساخت Fischer است که با وجود یک بسته ی آکومولاتور دوم فقط توانست 25 کیلومتر براند. در ارتباط با زمان شارژ، مدل های ساخت Winora و Hercules با زمانی بالاتر از 11 ساعت نتیجه ی منفی بارزی دریافت کردند.

.

قهرمان اول در میان دوچرخه های برقی تست شده توسط باشگاه اتومبیل رانی آلمان

.

توصیه ها به سازندگان دوچرخه های برقی

  • تقویت متناسب تنه و ترمز،
  • توقف سریع موتور پس از ترمزکردن و از دور افتادن سریع آن،
  • سامانه ی روشنایی دوچرخه باید پاسخگوی حداقل های قانونی راهنمایی و رانندگی باشد،
  • دستورالعمل های حفاظتی الکترومغناتیسی باید به دقت رعایت شوند،
  • بـُردِ سواری باید همچنان بهبود داده شود و از 50 کیلومتر کوتاه تر نباشد،
  • از زمان شارژ باید به شدت کاسته شود. مقدار بیشینه ی 3/5 ساعت مطلوب است،
  • بایستی از وزن کلی دوچرخه، به ویژه وزن انباره ها، کاسته شود،
  • راحتی راندن «پدلک» بهبود یابد.

.

توصیه ها به خریداران دوچرخه های برقی

  • هنگام خرید، از مدل های مختلف سواری بگیرید و عملاً آنها را امتحان کنید،
  • آیا «وزن کل مجاز» دوچرخه (شامل وزن  دوچرخه + راننده و بار روی باربند مورد نظر شما) کافی است؟ وزن بیشتر به معنی کوتاه شدن بـُرد دوچرخه در فاصله ی بین دو شارژ متوالی است،
  • فقط با کلاه کاسکت دوچرخه سواری کنید،
  • آیا دنده عوض کردن به نرمی  و به صورت مطمئن انجام می شود،
  • آیا مهلت ها یا شرایط خاصی برای ضمانت و گارانتی خود دوچرخه و انباره های آن وجود دارد؟ اصولاً چه چیزی و در چه محدوده ای گارانتی می شود،
  • آیا انباره ی یدکی به مدت طولانی (5 سال و بیش تر) تامین می شود، و قیمت آن چقدر است؟

.

قوانین و مقررات

برای دوچرخه ها مقررات کمی وضع شده است:

برای دوچرخه رانی داشتن گواهینامه ی دوچرخه، بیمه ی شخص ثالث، کلاهخود، و نمره (پلاک) الزامی نیستند. همین موارد برای دوچرخه های موتوری یا «پدلک» ها هم معتبرند، در صورتی که موتور فقط در همکاری با نیروی ماهیچه ای و برای کمک به نیروی رکاب زنی راننده کارکند. به دیگر سخن، راه افتادن موتور الکتریکی پس از پازدن راننده آغاز می شود.

علاوه بر این، موتور مورد استفاده نباید بیش از 25 کیلومتر در ساعت سرعت ایجاد کند و همچنین اجازه ندارد بیشینه ی توان آن از 250 وات تجاوز کند.

ناگفته پیداست که در «پدلک» ها هم باید مقررات مربوط به روشنایی دوچرخه ها رعایت شده باشد. مطابق مقررات راهنمایی و رانندگی، در جاده هایی که مسیر علاحده ی عبور دوچرخه دارند، باید فقط در آن مسیر دوچرخه رانی کرد.

.

طبقه بندی قانونی «پدلک»ها

.

مقررات استفاده از دوچرخه های موتوری در آلمان

.

.

مطالب مرتبط:

.

.

منبع:

نشریه ADAC

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2016-03-26

ALL RIGHTS RESERVED ©  2015 www.etesalkootah.ir

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" به عنوان منبع مجاز است.