.

.

خط تولید خودرو

.

نروژ به عنوان نخستین کشور جهان خرید خودروهای بنزینی و دیزلی را از سال 2025 میلادی (1404 خورشیدی) ممنوع اعلان کرد. از امروز تا روزی که در خیابان های این کشور فقط خودروهای برقی در رفت و آمد باشند، فقط 9 سال باقی مانده است.

پس از آن و از آغاز سال 2025 میلادی، تنها و تنها خودروهای برقی دارای فن آوری «باتری» یا «سلول سوختی» مجاز به فروش در این کشور خواهند بود.

علاوه بر این، در سال های میان 2018 و 2029 یک حجم سرمایه گذاری به مبلغ یک میلیارد یورو به برنامه ریزی های ترافیکی اختصاص داده شده است که قرار است در احداث شبکه ای از راه های دوچرخه رو هزینه شود. هدف از مجموعه ی این تمهیدات، کاستن از انتشار گازهای گلخانه ای به نصف مقدار کنونی آن تا سال 2030 است.

بر اساس این برنامه ریزی ها، تا سال 2030 بایستی 75% از اتوبوس های بیابانی و همه ی ماشین های باری کوچک، بدون اگزوز و بدون تولید هیچگونه گاز و دودی، جاده های این کشور را بپیمایند. میزان تبدیل برای کامیون های سنگین تا تاریخ یادشده رقم 50% در نظر گرفته شده است. مجلس نروژ در آغاز سال 2017 روی این طرح دولت که در 300 صفحه تشریح شده، نظر خواهد داد.

بر خلاف کشورهای دیگر که در آنها «خودروهای هایبرید» (برقی-بنزینی) مورد توجه قرار دارند، در نروژ ارجحیت به وسایط نقلیه ای داده شده که نیروی محرکه ی آنها فقط از انرژی الکتریکی سرچشمه گرفته باشد.

البته در اینجا نباید فراموش کرد که نروژ، خود یک کشور نفتخیز، تولیدکننده و صادرکننده ی نفت و گاز است. اما از این نوع سوخت برای تولید برق استفاده نمی کند، همچنان که نیروی هسته ای و یا ذغال سنگ هم در این کشور تولید نمی شوند.  علاوه بر این در کشور ثروتمند نروژ نیز دارد تغییراتی به وجود می آید. در اخبار اقتصادی جراید به روشنی دیده می شود که «سال های چرب و شیرین» در حال طی شدن هستند. چند سالی است که درآمد نفتی این کشور در یک صندوق ویژه با نام Oil fond پس انداز می شود که باید در دوران «پسا نفت» در خدمت مردم این کشور باشد. اصل وجوه این صندوق، که تا امروز به 900 میلیارد یورو رسیده است، به شدت از دسترس سیاست مداران دور نگه داشته شده است و فقط درآمد بهره ی آن می تواند برای جبران کسری بودجه های دولت هزینه شود.

لایحه ای که به زودی در نروژ به قانون تبدیل خواهد شد، می تواند در کشورهای دیگر نیز به کار گرفته شود. در این مسیر به راه های دیگری نیز می توان فکر کرد: مثلاً به ممنوعیت سامانه های گرمایشی نفتی و گازی در کشور دانمارک! در این کشور از سال 2013 نصب مشعل های گرمایش نفتی و گازی تازه در ساختمان ها ممنوع شده است.

تمام این ایده ها به توسعه ی فن آوری های تازه، تولید محصولات جدید و در نهایت اشتغال هر چه بیشتر و چرخش سالم اقتصادی کمک خواهد کرد. امری که ما ایرانیان نیز به عنوان کشوری برخوردار از نیروی متخصص و جوان فراوان باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

خوشبختانه در این روزها «علیرضا دائمی»، معاون وزیر نیرو، از آغاز کار مهندسی معکوس نخستین خودرو سبز (خودرو پاکیزه برای محیط زیست) در کشور خبر داد.

.

 خودرو سبز

.

بنا به گزارش ها، نخستین نمونه خودروهای برقی ساخت شرکت نیسان ژاپن به نام لیف (LEAF) به کشور وارد شده و متخصصان ایرانی با مهندسی معکوس به دنبال دستیابی به فناوری این خودروها هستند تا در آینده ی نزدیک شاهد توسعه خودروهای خورشیدی و الکتریکی در کشور باشیم.

معاون وزیر نیروی ایران همچنین افزوده است: "مطابق برنامه ریزی انجام شده، در برنامه ششم توسعه بخشی از خودروهای با سوخت فسیلی و موتورهای حرارتی کشور با خودروهای سبز جایگزین می شوند که کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف انرژی را به دنبال خواهد داشت."

.

.

مطالب مرتبط:

.

.

منابع:

http://www.saving-volt.de

http://www.nzz.ch

http://www.ecoquent-positions.com

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2016-04-01

ALL RIGHTS RESERVED ©  2015 www.etesalkootah.ir

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" به عنوان منبع مجاز است.