.

.

در پی انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رییس جمهور، در «سیلیکون ولی»، قلب صنایع الکترونیک ایالات متحده آمریکا، ترس از سراشیبیِ سقوط به چشم می خورد. شرکت های «اپل»، «فیس بوک» و شرکت های زیر مجموعه ی آنها برای کارزار انتخاباتی کلینتون شش میلیون دلار پرداخت کردند، در حالی که کمک آنها به اردوی ترامپ فقط سیصدهزار دلار بوده است. ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود بارها بر علیه تجارت اینترنتی خروشیده بود و آن را به تحدید تهدید کرده بود. حالا، پس از انتخاب ترامپ به مقام ریاست جمهوری، بی اطمینانی و بلاتکلیفی در «سیلیکون ولی» موج می زند.

.

انتخابات آمریکا و نگرانی در سیلیکون ولی

.

به سادگی، خاموش کردن و از کار انداختن بخشی از اینترنت، سیاستی است که فقط در کشورهایی با حکومت های خودکامه مانند کره شمالی و ترکیه و چین و مانند آنها دیده می شود. در مقابل، آمریکا طرفدار آزادی عقیده و بیان حداکثری، گاهی تا آستانه ی دردناکی، است.

دونالد ترامپ، اما، عقیده ی دیگری دارد: او در اینترنت هم ابزاری برای سوءاستفاده ی تروریسم بین المللی می بیند: سازمان های مخوفی مانند داعش. ترامپ در یکی از گفتگوهای تلویزیونی خود در جریان مبارزات انتخاباتی گفت: "«دولت اسلامی» (داعش) از طریق اینترنت مزدور استخدام می کند آنها از اینترنت بهتر از ما استفاده می کنند، از چیزی که مخترع آن ما بوده ایم." و بعد ترامپ در پاسخ به مجری برنامه می گوید: " بله، من با این موافق هستم که قسمت هایی از اینترنت خاموش شوند."

.

"مشکل بتوان گفت که چه اتفاقی خواهد افتاد"

یکی از سردبیران بخش فن آوری ایستگاه رادیویی NPR گفته است که این می تواند یکی از دلایلی باشد که چرا در سیلیکون ولی این قدر نسبت به ترامپ نگرانی وجود دارد.  "البته هنوز چنین چیزی به عنوان خط سیاسی رسمی عنوان نشده است. بنابراین مشکل بتوان گفت که چه اتفاقی در پیش است." اما آن چه روشن است این است که ترامپ به شدت بر علیه رمزکردن داده ها سخن رانده است. "معنی این موضع گیری این است که ما باید انتظار بحث های زیادی بین دولت تازه و شرکت های مستقر در سیلیکون ولی را داشته باشیم – و این گفتگوها ممکن است به جدال تبدیل شوند."

علاوه بر این، ترامپ می خواهد شغل ها را دوباره به ایالات متحده بازگرداند. در این مسیر، به عنوان مثال، چشم او به شرکت «اَپل» دوخته شده است. اپل، به عنوان یک کنسرن بین المللی، سود سرشاری از تولید «آیفون» در چین به جیب می زند. اما ترامپ می خواهد اپل را وادار کند که "کامپیوترهای لعنتی اش" را به جای کشورهای دیگر، در ایالات متحده بسازد.

البته بی شک این بسیار مشکل است که شرکتی را به کاری مجبور کنند. اما طبعاً انگیزه ها و محرک های موثری مانند تمهیدات مالیاتی در دست دولت ها وجود دارند. دولت آینده ی ترامپ می تواند همچنین مقرراتی را وضع کند که بازگرداندن شغل ها به آمریکا را تسهیل کند. این یکی از محدود وعده های روشنی است که ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود به مردم قول داده بود: بازگرداندن محل های شغل به میهن.

.

آیا ترامپ می تواند چرخ تاریخ را به عقب برگرداند؟

پرسش فقط این است که آیا دولت او واقعاً خواهد توانست زمان را برگرداند، چرا که تنها بخشی از دلیل از دست رفتن مشاغل به سیاست «تجارت آزاد» بازمی گردد. بسیاری از محل های شغل به سادگی توسط ماشین ها و تجهیزات خودکار اشغال شده اند. در کارزار انتخاباتی خود، ترامپ در مورد چنین مسایلی به ندرت سخن به میان آورده است، اما حقیقت این است که اتوماسیون یکی از عظیم ترین موضوعات فنی آینده خواهد بود.

این پرسش نیز جالب توجه است که آیا ترامپ مصمم است سوراخ هایی را که موش های مالیاتی از طریق آنها از زیر بار پرداخت مالیات فرار می کنند، مسدود کند یا خیر، زیرا خود این کنسرن های تکنیکی مانند «آلفابت»، فیس بوک و همین طور اَپل به وسعت از این مسیرها سوءاستفاده می کنند. خود شخص ترامپ نیز به کرّات از این راه های درّ رو استفاده کرده تا حتی المقدور کمتر مالیات بپردازد. اما این موضوع نمی تواند، حالا که او در آن طرف میز نشسته، موقعیت او را در برابر کمپانی ها تقویت کند.

.

پس از انتخاب ترامپ به مقام ریاست جمهوری بی اطمینانی و بلاتکلیفی در سیلیکون ولی موج می زند

.

.

منبع:

http://www.tagesschau.de

.

.

مطالب مرتبط:

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2016-11-08 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.