.

.

در روز دهم اوت سال گذشته، 400 کیلومتر بالاتر از سقف بالای سر ما، یک حادثه ی تاریخی اتفاق افتاد.

فضانوردان ایستگاه بین المللی فضایی ISS، «اسکات کلی[1]»، «کییِل لیندگرن[2]» و «کیمیا یویی[3]» اولین انسان هایی بودند که غذای آماده شده از گیاهان پرورش یافته در فضا را خوردند. با وجود این که آنها با دهان نیمه پُر خود این جمله ی تاریخی را بر زبان راندند که: "یک لقمه ی کوچک برای بشر، اما لقمه ای بزرگ برای بشریّت!" اما با اطمینان می توان انتظار داشت که این جمله سال های سال در یاد مردمان جهان باقی بماند!

اهمیت این موضوع فقط کشاورزی در بالای جوّ زمین نیست، بلکه باید به یاد داشته باشیم که این واقعه، راه سفر به بهرام (مریخ) را هم برای ما زمینی ها هموارتر خواهد کرد.

.

اما، آنها چطور از عهده ی این کار برآمدند؟

همه ی ما می دانیم که گیاهان برای رشد خود به نور خورشید احتیاج دارند، درست؟ درست است، اما نه به همه ی نور خورشید! دانش باغبانی و پژوهش ها در این عرصه به ما اثبات کرده که پرتوهایی از یک طیف نسبتاً باریک نور می توانند عملکرد «سبزینه» (کلروفیل) و «فیتوکروم» را در گیاهان بهبود دهند و در نتیجه، فرآیند «نورساخت» (فتوسنتز) را که عامل رشد و نمو گیاه است، تسریع کنند. هر گیاهی برای رسیدن به بهترین نتیجه به طیف نوری متناسب با خود نیاز دارد، اما دو «رنگِ پایه» به همه ی آزمایشگران این عرصه نقطه ی آغاز بسیار خوبی را تقدیم می کند. طول موج های این دو رنگ 660 و 450 نانومتر هستند. وجود این دو رنگ رشد گیاهان را به شدت تسریع می کند، در حالی که همزمان از مصرف برق برای نوردهی به گیاه به مقدار زیادی می کاهد.

.

طیف رنگ هایی که در رشد سریع گیاهان موثر هستند

.

شرکت ILS ال.ای.دی.های باغبانیِ کلاسِ جهانیِ ساخت «اُسرام» را با «عدسی های آرایه ای[4]» ساخت Ledil برای استفاده در باغبانی گلخانه ای ترکیب کرده تا یک «نور آغازنده ی رشد[5]»، محصولی را که به آن «پتونیا[6]» نام نهاده، به دست آورد.

پتونیا به صورت ویژه برای نصب روی پایه های نگه دارنده ی مخصوص روشنایی گلخانه ای طراحی شده است. پرتو بهینه وقتی حاصل می شود که نگه دارنده چند متر بالاتر از بستر رشد گیاه نصب شده باشد. طراحی کم ارتفاع[7] و جمع و جور آرایه های پتونیا امکان این را می دهد که در گلخانه های با تراکم بالا فضای زیادی برای نصب نگهدارنده ها هدر نرود. یکی از بزرگ ترین برتری های استفاده از عدسی های پتونیا و ال.ای.دی.های اسرام از سری Olson کاهش عظیم در هزینه ی انرژی و توانایی تحویل طیف نوری مورد نیاز گیاه در طول چرخه ی زمانی رشد آن می باشد.

.

ماژول روشنایی گلخانه ای و منبع تغذیه ی آن

.

ویژگی ها و برتری ها

  • طراحی متراکم 12 عدد عدسی به صورت آرایه
  • الگوی جمع و جور 4×3
  • زاویه ی پرتوافشانی متوسط
  • کیفیت بالا در انتقال نور
  • تاثیرناپذیری تقریباً 100%ی نسبت به تخریب ناشی از پرتوهای ماورای بنفش
  • مقاومت بالا در برابر سایش و خراشیدگی
  • در فیلم زیر مقایسه ای بین سرعت رشد یک گیاه مشخص زیر روشنایی با چراغ مهتابی و ماژول ال.ای.دی. «پتونیا» صورت گرفته است.

.

مقایسه ی سرعت رشد یک گیاه مشخص

زیر روشناییِ چراغ مهتابی و ماژول ال.ای.دی. «پتونیا»

.

بهره گیری از روشنایی ال.ای.دی تغییر زیادی در زندگی امروز مردم جهان ایجاد نخواهد کرد، اما ال.ای.دی.های باغبانی آهسته و پیوسته پیش می آیند و همین حالا هم فکرهای هیجان انگیزی در مورد آنها وجود دارد.

.

یک تمایل عظیم: کشاورزی شهری، گلکاری شهری و باغبانی شهری

تولید محصولات کشاورزی مصرفی مردم در مناطق متراکم و پرجمعیتی که با محدودیت در تامین انرژی روبرو هستند، بدون استفاده از علف کُش ها و با استفاده از فضاهای خالیِ موجود. و البته کانال های توزیعی که تا حد امکان کوتاه باشند. نتیجه ی چنین فکری، تولید محصولات سالم و با آسیب اندکِ محیط زیستی ناشی از مصرف ناچیز کربن خواهد بود. این ها ویژگی های ابتکار «کشاورزی شهری» هست که در ابعاد جهانی و با سرعت زیاد در حال گسترش می باشد. محدوده ی پروژه ها می تواند از خانه ها و اقامتگاه های خصوصی با سقف صاف و یا تراس و حیات در شهرهای بزرگ، و زمین خالی ای که توسط انجمنی از افراد علاقه مند زیر کشت می رود گرفته، تا کشتزارهای بزرگی که با سرمایه گذاری شرکت ها  تاسیس خواهد شد را شامل شود.

.

ال ای دی در خدمت روشنایی گلخانه ای و رشد سریع گیاهان

.

آشنایی با شرکت ILS و محصولات آن

آی.ال.اس. بخشی از شرکت معروف Intelligent Group Solutions Ltd. (IGS) است که در زمینه ی نمایشگرها و «اپتوالکترونیک» فعال می باشد. این شرکت خصوصی است و مالکان آن در اداره ی این شرکت از 15 سال پیش شخصاً حضور دارند.

نام سبدی از تولیدات شرکت ILS که قرار است رشد و نموّ گیاهان، نشاها و بذرهای آنها را سرعت ببخشد، محصولات سری «پتونیا» نام گذاری شده است و از همین حالا توسط عمده فروشی های افزارهای الکترونیک مانند RS در معرض فروش قرار گرفته است.

این سری از محصولات در بر دارنده ی ماژول های مختلف ال.ای.دی. است که ترکیب های متنوعی از «نور ترکیبی» با طول موج های مربوط به رنگ های «سفید گرم»، «فرا سرخ[8]» و «آبی تیره[9]» تولید می کنند. این طول موج ها رنگ های بهینه ی نور برای رشد سریع گیاهان و بذر و نشای آنها می باشد. البته روشن است که این ماژول ها برای استفاده در نمایشگرهای تبلیغاتی نیز مناسب هستند. سبد این محصولات در بر دارنده ی همه ی اجزا و قطعات لازم نیز هست، به نحوی که این شرکت برای جلب مشتریان به آنها «راه حل کامل» ارایه می کند و نه یک محصول خشک و خالی! در میان این ملحقات می توان از اپتیک و عدسی های بهینه شده، راه اندازه[10] های جریان ثابت، گرماگیرها و مواد مربوط به گرماگیرها که ویژگی های حرارتی مطلوبی دارند، نام برد.

برای کسانی که می خواهند اولین تجربه ها را با این دیودهای نوری آغاز کنند، کیت هایی تحت نام «کیت های آغازگر[11]» پیش بینی شده است. این کیت ها در پنج ترکیب متفاوت کمک می کنند تا در کوتاه ترین زمان ممکن محصول نهاییِ مطلوب مهندس طراح ساخته و آزمایش شود، زیرا در بسته ی این کیت ها علاوه بر 12 ماژول ال.ای.دی.، عدسی ها، راه انداز جریان ثابت، گرماگیر آلومینیومی، کانکتورها، پیچ و مهره و فاصله دهنده ها و دیگر اجزای ضروری نیز تحویل می شوند.

.

.

منابع:

مجله Markt & Technik

RS-Online

ILS

ILS ILK-PETUNIA-01 LED Lighting Kit, OSLON SSL Petunia

.

.

مطالب مرتبط:

 

.

.


[1] Scott Kelly

[2] Kjell Lindgren

[3] Kimiya Yui

[4] LED Array

[5] Starter Growth Light

[6] Petunia

[7] Low Profile

[8] Hyper Red

[9] Deep Blue

[10] Driver

[11] Starter Kits

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2016-11-26 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.