.

.

دولت ژاپن در نظر دارد نزدیک به بیست میلیارد ین (173 میلیون دلار) در طراحی و ساخت سریع ترین ابر رایانه ی شناخته شده توسط بشر با توان فرآوری 130 «پتافلوپز» هزینه کند. چنین رایانه ای این کشور را به دوران تکنولوژیکی تازه ای پرتاب می کند.

هنوز معلوم نیست چه ی هسته پردازشی این ماشین را شکل خواهد داد.

در حال حاضر، ابر رایانه ی چینیِ «راه خورشید» (Sunway TaihuLight) با ظرفیت 93 پتافلوپز خود رکورددار جهان است و می تواند در هر ثانیه 93 کوادریلیون عمل ریاضی را انجام دهد. هر کوادریلیون برابر با یک میلیون به توان چهار است (یک «یک» با 24 صفر در جلوی آن!). سوپرکامپیوتر چینی از ژوئن 2016 به مقام سریع ترین رایانه ی دنیا دست پیدا کرده است. در آرایش این مغز الکترونیکی از 40,960 دستگاه کامپیوتر «راه خورشید» مدل SW26010 هر کدام با 260 هسته ی فرآوری با سرعت 45/1 گیگاهرتز بهره گیری شده است. چین در آن زمان تصمیم گرفت که برای ساخت ابر رایانه ی سان‌وِی تایهولایت، چیپ های خودش را بسازد.

.

سریع ترین ابر رایانه ی دنیا به نام راه خورشید ساخت چین است

.

در مجموع، مقدار حافظه ی کاری (RAM) آن بالغ بر PB 31/1 است. این ابر رایانه در 40 محفظه ی «سرور»، هر یک با 256×4 «نود» (Node) مونتاژ شده است. نهایتاً، تعداد کل هسته ها به 10,649,600 عدد می رسد. مصرف برق این مجموعه فقط کمی بیش از 15 کیلووات است که از نسل پیشین خود کم تر است، اما توانایی محاسباتی 4 برابری نسبت به آن دارد.

بد نیست بدانیم «فلوپ» یک واژه ی ساختگی از سر واژه های عبارت انگلیسی FLOPS = Float Point Operations Per Second به معنی «عملیات ممیز شناور در ثانیه» است که واحدی برای سنجش توانایی محاسباتی رایانه ها یا پردازنده ها است و نشان دهنده ی تعداد عملیات ممیز شناور (عمل جمع یا ضرب) است که می تواند توسط این ابزارها در هر ثانیه به انجام برسد.

در بسیاری از نوشته ها، این عبارت را FLOP می نویسند (انگلیسی FLoating-point OPeration) که از آنجا در برخی مقالات واحد FLOP/s نیز مورد نگارش قرار گرفته است. روشن است که با وجود تفاوت در نحوه ی نوشتار، همگی دارای معنی واحدی هستند.

.

.

منبع:

https://de.wikipedia.org

و جاهای دیگر

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2016-11-30 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.