.

.

ترانسفورماتور باند پهن فرکانس بالا با رشته سیم های تابیده

.

هنگام ساختن یک تقویت کننده ی قدرت فرکانس بالا با «ماسفت»، همیشه این مشکل خودنمایی می کند که چگونه یک سیم تابیده ی چندلایه ی تمیز بپیچیم؟ چنین سیم هایی مثلاً در ساخت «ترانسفورماتورهای باند پهن» استفاده می شوند.

تابیدن منظم و مرتب دو رشته سیم با قطر بالا با دست خالی تا حدودی ممکن است. اما تابیدن منظم سیم های لاکی مسی نازک، یا تابیدن سه رشته سیم یا بیش تر از سیم های ضخیم طوری که حاصل کار یکنواخت و منظم باشد، عملاً امکان پذیر نیست و یا زحمت و وقت زیادی باید صرف آن کرد.

در ساختن ترانسفورماتورهای متقارن برای استفاده در «مخلوط کننده های حلقوی» (Ring Mixer)، می توان سیم تابیده ی لازم را به این صورت تهیه کرد که همه ی رشته سیم ها را از یک انتها به سه نظام یک مته دستی یا دریل برقی محکم کرد و انتهای دیگر آنها را کاملاً موازی با هم و به صورت کشیده در مقابل سه نظام نگه داشت. حال با راه انداختن مته با دور کم، یک سیم تابیده ی سه رشته «تری فیلار» (Trifilar) بسیار تمیز حاصل می شود. اما وقتی که طول سیم مورد نظر طولانی تر باشد، معمولاً نمی توان از روی هم افتادن دورها و به هم خوردن نظم تابیدن رشته ها در کنار هم اجتناب کرد.

برای حل این مشکل در تابیدن سیم های تابیده با طول زیاد، یک ابزار خیلی ساده را در این نوشتار پیشنهاد می کنیم.

.

ابزار پیشنهادی برای تابیدن دسته سیم

.

این ابزار از دو صفحه ی مربع شکل هم اندازه، که طول اضلاع آنها در حدود 4 سانتی متر باشد، درست شده است. در پیرامون و هر چهار ضلع این صفحه ها شکاف هایی به تعداد لازم، برابر با تعداد رشته سیم هایی که قرار است تابیده شوند، به طور منظم با اره ایجاد می کنیم. در مرکز یکی از این صفحه ها سوراخی برای نصب یک پیچ ضخیم به وجود می آوریم. طول این پیچ باید سه سانتی متر یا بیش تر باشد.

.

روش استفاده از ابزار پیشنهادی برای تابیدن دسته سیم

.

این پیچ را از پشت صفحه با انداختن یک واشر فنری و یک مهره تا حد ممکن در جای خود سفت می کنیم تا هنگام استفاده در جای خود شُل نشود.

برای شروع به کار، پیچ را در سه نظام مته محکم کرده و صفحه ی دیگر را با دست نگه می داریم. حالا سرِ سیمی را که باید تابیده شود از یکی از شکاف های صفحه ی پیچ دار عبور داده و در طول دلخواه از شکاف صفحه ی در دست می گذرانیم. از این لحظه مهم ترین نکته این است که رشته های بعدی که از شکاف های بعدی صفحه ها عبور داده می شوند، باید از نظر طول مطلقاً با هم برابر باشند و الا رشته های سیم هنگام پیچیدن روی هم می افتند و کار یکنواخت از آب در نخواهد آمد. وقتی تعداد رشته هایی که باید تابیده شوند به دست آمد، انتهای دیگر سیم را چیده و مطابق تصویرها آن را خم کرده و در جای خود محکم می کنیم. تصویر زیر یک نمونه برای تابیدن 4 رشته سیم و در یک طول نسبتاً کوتاه را نشان می دهد.

.

نمونه ای از محصول ابزار پیشنهادی برای تابیدن دسته سیم

.

همان طور که دیده می شود، دسته ای شامل چهار رشته سیم لاکی به قطر هشت دهم میلی متر در طولی در حدود یک متر  به طور بسیار منظم تابیده شده و آماده ی استفاده است.

.

.

مطالب مرتبط:

آشنایی با هسته های فریت دو سوراخه ساخت Amidon

سیم لاکی: آشنایی با نمره سیم های ناآشنا

چگونه هسته های فرّیت را از محل چسباندن باز کنیم؟

 .

.

www.etesalkootah.ir ||   2017-02-11 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.