.

.

با ورق زدن نشریات علمی سال‌های گذشته، گاهی با خبرهایی روبرو می‌شویم که بسیار خاطره‌انگیز هستند، مانند همین خبری که در زیر اصل آن را می‌خوانیم: « طراحی و ساخت سیستم مرکزی مینی کامپیوتر برای نخستین بار در ایران انجام شد». من در آن زمان، در نیمه‌ی دهه‌ی 1360 در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی دوستانی داشتم و به این مرکز نیز رفت و آمد می‌کردم. به جرات می‌توانم بگویم که گروهی از میهن‌دوست‌ترین دانشمندان و تحصیل‌کردگانِ ممتاز ایرانی در این مرکز گرد هم آمده بودند و این جمع در تجسم یافتن و عملی‌شدنِ ایده‌های بسیاری از جوانان خوش‌ذوقِ آن زمان و تاسیس تعداد پرشماری از صنایع کوچک و بزرگ الکترونیک ایران (از شاخه‌های دیگر اطلاع ندارم) نقش ارزنده و گاه کلیدی بازی کردند.

خبر کوتاه زیر که در شماره‌ی تیر ماه 1365 در نشریه‌ی «علم الکترونیک» منتشر شد، نشان می‌دهد که سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و همکاران دانشمندِ آن، در آن دوران سخت جنگ با متجاوزان بعثی، با پشتکار ستودنی در جبهه‌ی دانش و علم  مشغول خدمت به کشور بودند.

.

طراحی و ساخت سیستم مرکزی مینی کامپیوتر برای نخستین بار در ایران انجام شد

.

نباید از یاد برد که انجام این پروژه ی رایانه‌ای در سال 1365 خورشیدی، برابر با 1986 میلادی انجام شد، در حالی که در آن زمان از بنیان‌گذاریِ شرکت «مایکروسافت» در سال 1975 فقط 11 سال می‌گذشت و این شرکت در 20 نوامبر 1985، یعنی تنها 6 ماه پیش از انجام این پروژه‌ی سازمان پژوهش‌ها بود که موفق شده بود نخستین نسخه‌ی سیستم عامل ویندوز را با نام «ویندوز 1.0» به بازار معرفی کند.

.

.

مطالب مرتبط:

داستان من قسمت 2

استادهای من

.

.

منبع:

نشریه‌ی «علم الکترونیک»، شماره تیر ماه 1365

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2018-06-22 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.