.

.

در جایی که برق سه‌فاز در دسترس نیست، برای راه‌اندازی الکتروموتورهای سه‌فازی مانند موتورهای آسنکرون و موتور‌پمپ‌ها و موتورهای کوچکِ مشابه با برق تک‌فازِ 220 ولت، راه حلی به شرح زیر اندیشیده شده است.

این راه حل در واقع استفاده از یک مدار بسیار ساده‌ی «مُبدّل فرکانس» است. در نمونه‌ای که مورد آزمایش قرار گرفت، توان موتورپمپ 1/5 کیلووات بود.

.

درباره ی مدار

مدار مورد استفاده بسیار ساده است: الکتروموتور توسط یک «خازن راه‌انداز» با ظرفیت 200 میکرو‌فاراد (که ظرفیت خازنی بزرگی است) وادار به چرخش می‌شود. مشخصات فنی خازن مذکور در تصویر زیر دیده می شود.

.

مشخصات خازن مورد استفاده برای راه اندازی موتور سه فاز

.

بر اثر چرخش موتور و القای جریان روی پیچک‌های آن نوعی جریان سه فاز که اصلاً تمیز نیست(!) و اختلاف فازشان دقیق نیست، ایجاد می شود که می توان آن را از روی اتصالات 1، 2 و 3 برداشت کرد.

.

مدار کامل مبدل فرکانس برای راه اندازی موتورسه فاز با برق تک فاز 220 ولت

.

خازن راه انداز باید پس از راه افتادن موتور، از آن جدا شود تا مصرف جریان به مقدار طبیعی خود کاهش پیدا کند و بدین وسیله از داغ شدن موتور پیش گیری شود. دو خازن دیگر (از نوع خازن هایی که قابل استفاده در جریان متناوب باشند)، شکل و فُرم این جریان سه فاز را اصلاح می کنند و از این راه میان تک تک فازها مقدار ولتاژی قرار می دهند که تقریباً با هم برابر هستند. مشخصات الکتروموتور ظرفیت این خازن ها را تعیین می کند. یک قانون تجربی می گوید: باید در حدود 13 تا 15 میکروفاراد به ازای هر کیلووات قدرت موتور ظرفیت خازنی نصب گردد. در نمونه ی من استفاده از دو خازن 20 میکروفاراد عملکرد به نسبه دقیقی ارایه داد و اختلاف ولتاژ اندازه گیری شده روی فازها در محدوده ی 7 ولت قرار داشت.

طبعاً بهتر است که چندین خازن با ظرفیت های متفاوت تهیه شود و با سعی و خطا مقدار بهینه ی ظرفیت را برای هر یک از خازن های مدار به دست آورد. اما در مورد من، همین مقدار دقت در اختلاف ولتاژ فازها قابل قبول بود.

.

نمونه ی آزمایشی مدار مبدل فرکانس برای راه اندازی موتورسه فاز با برق تک فاز 220 ولت

.

در تصویر بالا مدار مبدل فرکانس خازنی مرا در آخرین گام آزمایشی، پیش از نصب نهایی می‌بینید.

.

.

مطالب مرتبط:

 

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2019-01-27 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.