.

.

لو اوتنس، مخترع و مهندس هلندی روز ۶ مارس (۱۶ اسفند) درگذشت. خبر درگذشت این مخترع اما چند روز بعد رسانه‌ای شد. او به هنگام مرگ ۹۴ سال داشت.

.

درگذشت لو اوتنس مخترع نوار کاست

.

اوتنس در سال ۱۹۲۶ در هلند به دنیا آمد و با توجه به علاقه‌اش به فناوری‌های ارتباطاتی در دوران جنگ جهانی دوم رادیویی ساخته بود تا بتواند برنامه‌های متفقین را گوش کند. نوار کاست که چندین دهه یکی از "ابزارهای اصلی" برای ضبط و پخش صوت بود، از اختراعات مهم اوست.

.

یک ضبط صوت پرتابل با نوار ریل در سال 1959 چند سال پیش از اختراع نوار کاست یک ضبط صوت ریل استریو چمدانی در سال 1959 چند سال پیش از اختراع نوار کاست
یک ضبط صوت ریل استریو چمدانی در سال 1959 چند سال پیش از اختراع نوار کاست

.

تا پیش از اختراع  نوار کاست، نوارهای مغناتیسی به صورت حلقه (ریل) بودند و حجم زیادی را اشغال می کردند. علاوه بر این، دستگاه های ضبط و پخش صدای نوارهای ریل بسیار بزرگ و سنگین، در حد یک چمدان متوسط و یا یک ساک دستی و بسیار گران‌قیمت بودند و همگان از عهده‌ی خرید چنین دستگاه‌هایی برنمی آمدند.

کاست صوتی نوعی نوار مغناتیسی است که برای ضبط کردن آنالوگ موسیقی و صدا و پخش کردن آن به کار می‌رود. نوار کاست استاندار در سال ۱۹۶۲ میلادی توسط شرکت هلندی فیلپیس اختراع و "کاست فشرده" (Compact Cassette) نامیده شد.

اوتنس پس از انجام پروژه‌ای که حدود ۳ سال طول کشید توانست نوارکاست را به بازار عرضه کند. نوارکاست در آن زمان به خاطر ابعاد کوچکش به سرعت به محبوبیت دست یافت.

از آغاز دهه هفتاد میلادی که کیفیت صدای نوارکاست بهتر شد، این محصول جای خود را در سراسر جهان باز کرد و به ویژه به "رسانه" محبوب نوجوانان و جوانان بدل شد. شرکت‌ فیلیپس به همراه شرکت سونی توانست به نوارکاست شکلی استاندار ببخشد.

اختراع واکمن که شرکت سونی آن را اختراع کرد، به بازار نوارکاست رونقی تازه بخشید و این امکان را فراهم آورد که در همه جا بتوان به موسیقی مورد علاقه خود گوش کرد، چیزی که امروز کاملا بدیهی به نظر می‌رسد. گفته می‌شود که از بدو اختراع این محصول تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیارد کاست در سراسر جهان فروخته شده است.

. نوار کاست و مداد-دوستان قدیمی

.

البته نوار کاست معضلات خاص خود را نیز داشت و گاه در دستگاه پخش گیر می‌کرد. اکثر نسل قدیمی‌ها "تعمیر و بازسازی" نوارکاست را تجربه کرده‌اند.

نوارکاست در ایران هم در سال‌های پیش و پس از انقلاب اسلامی "رسانه‌" اصلی برای ضبط، پخش و عرضه موسیقی و دیگر محصولات صوتی بود و در تهییجات و تبلیغات مربوط به انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ نقشی عمده داشت.

البته لو اوتنس تنها نام خود را به عنوان مخترع نوارکاست به ثبت نرساند، بلکه در پروژه ساخت و عرضه سی‌دی صوتی (کمپکت دیسک) نیز سهیم بود. ناگفته نماند که در عرصه اختراع سی دی نیز دو شرکت فیلیپس و سونی با یکدیگر همکاری داشتند.

.

.

مطالب مرتبط:

 

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2021-03-25 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.