.

.

بیل گیتز بزرگ ترین ملاک زمین های کشاورزی در کل ایالات متحده آمریکا است

.

«بیل گیتز» یعنی خیلی چیزها: بنیان‌گزار مایکروسافت، نیکوکار، کارشناس تغییرات آب و هوایی، متخصص گرسنگی و سوءتغذیه، صاحب‌نظر ویروس‌شناسی – و البته در کنار همه‌ی این‌ها او بزرگ‌ترین مالک خصوصی زمین‌های کشاورزی در ایالات متحده هم هست. بنا به یک گزارش خبرگزاری ان.بی.سی. در ماه ژوئن، این مرد 65 ساله مالک چیزی در حدود 110,000 (یکصد و ده هزار) هکتار زمین مزروعی در 18 ایالت مختلف آمریکا است. این مقدار زمین بزرگ‌تر از مساحت شهر نیویورک است و روی آن همه چیز می‌روید: هویج، پیاز، دانه سویا، برنج و سیب‌زمینی، که این آخری بعداً به شکل سیب‌زمینی سرخ‌کرده به مک‌دونالدز فروخته می‌شود.

اما این چهارمین ثروتمندترین آدم روی زمین خودش زمین خودش را بیل نمی‌زند. او «اجاره‌دار» است: او زمین‌های کشاورزی را می‌خرد و سپس آن‌ها را به کشاورزان اجاره می‌دهد.

.

زندگی در مزارع کوچک خصوصی در ایالات متحده آمریکا معمولا دشوار است

.

«دیرک مایر» از مدیران شرکت آلمانی اگراربُودن در پادکستی به نام «باز هم یک چیزی یاد گرفتم» می‌گوید که "این موضوع به هیچ وجه غیرعادی نیست". این کارگزار (دلاّل) بخش کشاورزی در کل آلمان و همچنین در خارج از این کشور مشغول عرضه و فروش اموال غیرمنقول در اقتصاد کشاورزی و جنگل‌داری و تاسیسات فرآوری مرتبط با آن است.

.

امپراتوری جوان

مایر می‌گوید که در آلمان با یک "بازار زمین به دو بخش تقسیم شده" روبرو هستیم. در ایالت‌های جدید، ایالت‌هایی که پس از اتحاد دو آلمان به آلمان غربی سابق ملحق شدند، پیش از همه موسسات کشت و صنعت عظیم معمول هستند، که در حال حاضر عمدتاً اراضی خود را به اجاره می‌دهند. بر خلاف این، در ایالت‌های قدیمی، یعنی خود آلمان غربی سابق، همچنان موسسات کشاورزی خانوادگی به شکل سنّتی و کلاسیک آن حضور دارند که خودشان مالک و کشت‌کار زمین‌های خود هستند. "اما هر قدر این موسسات بیش‌تر رشد می‌کنند، سهم این رشد بابت زمین‌های اجاره شده بیش‌تر می‌شود، چرا که «سرمایه‌بَری» یک زمین اجاره‌ای بسیار کم‌تر از زمین مالکیتی است."

اقتصاد کشاورزی عرصه‌ای در حال تحوّل است. برای «حفاظت از حشرات» ، مجلس نمایندگان آلمان همین چندی پیش الزامات سخت‌گیرانه‌ای را به تصویب رساند، که چه نوع آفت‌کش‌هایی را کشاورزان اجازه دارند بر روی زمین‌های زراعی و مراتع مورد استفاده قرار دهند. سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای مانند «لیدل» قیمت خرید محصولات کشاورزی را دیکته و مقدار درآمد کشاورزان را تعیین می‌کنند. بسیارند حامیان محیط زیست که از دست کشاورزان عصبانی هستند، چرا که آن‌ها با کار خود طبیعت را به نابودی می‌کشانند.

اما بحثی هم در این واقعیت نیست که: روی زمین خاکی ما هر روز آدمیان بیش‌تری زندگی می‌کنند و همه‌ی آن‌ها مایل هستند چیزی برای خوردن داشته باشند. زمین کشاورزی، اما، رشد نمی‌کند، زیاد نمی‌شود و مقدار آن ثابت است. بنابراین، زمین‌های کشاورزی روز به روز ارزش‌مندتر می‌شوند. به نظر می‌رسد که بیل گیتز هم، یا شاید بهتر باشد بگوییم شرکت سرمایه‌گزاری او یعنی شرکت «سرمایه‌گزاری بهمنی» (Cascade Investment) هم متوجه این موضوع شده باشد. زیرا این شرکت به دستور آقای میلیاردر و ملیندا که هنوز همسر او بود، در سال 2013 دست به کار خریدن زمین و بنا کردن یک امپراتوری زمین شدند.

.

چهار برابر شدن قیمت زمین

از آن زمان ارزش املاک آنان به وضوح رشد کرده است. مایر می‌گوید روندی که شامل دو برابر شدن قیمت زمین در طول 10 سال باشد، از لحاظ آماری هیچ رویداد نادر یا عجیبی نیست. خرید زمین کشاورزی یک سرمایه‌گذاری بسیار مطمئن با حفاظت بالا در برابر تورم است که قابلیت خوبی در تنوع کاربرد هم دارد. یک سرمایه‌گزاری جایگزین برای دورانی که در آن بهره‌ها سال‌های سال است که در جا می‌زنند، اگر نگوییم که حتی منفی شده‌اند. اعداد و ارقام دقیقی در دسترس نیستند، اما همین الان هم ایالت به ایالت و منطقه به منطقه 20 تا 35 درصد از زمین‌های زراعی آلمان دیگر در اختیار دهقانان سنتی قرار ندارد.

این گرایش و روند آمریکا را به آن سو برده که ارزش زمین کشاورزی، پس از لحاظ کردن نرخ تورم، از 1500 دلار بر آکر در سال 1993 به حدود 3000 دلار در آکر در سال 2020 برسد و دو برابر شود. در آلمان قیمت‌های زمین کشاورزی در فاصله‌ی سال‌های 2007 تا 2016 به صورت میانگین به میزان 142 درصد رشد داشته است. در ایالت شرقی «مکلن‌بورگ-فورپومرن» قیمت زمین زراعی در همین بازه‌ی زمانی حتی چهار برابر شده است.

.

کشاورزان باید برای اجاره زمین دست به جیب شوند

مالکان غیرکشاورز نه تنها از افزایش قیمت زمین خوشحال هستند، بلکه از اجاره نیز درآمد کسب می‌کنند. در ایالات متحده آمریکا نیمی از کل زمین‌های کشاورزی در حال حاضر توسط کشاورزانی استفاده می‌شود که فقط آن را کشت می‌کنند اما مالک آن نیستند. هیچ ارقام مشخصی در مورد این موضوع در آلمان وجود ندارد. اما بر اساس قیمت زمین، نرخ اجاره نیز در سالیان اخیر رشد چشمگیری برابر با 57 درصد داشته است. کشاورزان هنوز می‌توانند در مناطقی مانند «براندنبورگ»، که فقط باید 145 یورو برای هر هکتار بپردازند، با مالکان معامله کنند. از طرف دیگر، در مناطق برتر مانند «نیدرزاکسن» یا «نوردراین-وستفالن»، متوسط ​​قیمت اجاره 5 سال پیش حدود 450 یورو بود! یک نرخ تنزیل حیرت‌آور در وضعیت اقتصادی این روزهای جهان.

کارگزار زمین، آقای مایر، توصیه می کند: "اما اگر آن را به دقت نگاه کنید، متوجه می شویم که نباید خیلی کوچک شروع کرد. کمینه پنج هکتار - این مساحتی است که یک کشاورز با رغبت و اقتصادی آن را کشت می‌کند و در نتیجه می‌توان آن را بدون مشکل اجاره داد. با این حال، این بدان معناست که حتی در مناطق مساعد مانند براندنبورگ، راینلند-فالت، زارلند، زاکسن یا تورینگن نیز به حداقل 60 تا 100 هزار یورو سرمایه اولیه نیاز دارید تا بتوانید روی زمین کشاورزی سرمایه‌گذاری کنید.

.

«این بازار، بازار شفافی نیست»

قیمت‌هایی که در بالا گفته شد، نقطه‌ی شروع هستند و ارزش زمین می‌تواند بسیار گران‌تر هم باشد. مثلاً، در «بایرن علیا»، در حوالی مونیخ، برای پنج هکتار زمین راحت یک میلیون یورو می‌پردازید. زیرا در چنین محدوده‌های صنعتی، زمین به ویژه کمیاب است و بنابراین از ارزش ویژه‌ای برخوردار است. دیرک مایر می‌گوید، شما باید قبل از آن به دقت به آنچه می‌خواهید فکر کنید. ثبات قیمت؟ قصد دارید از دارایی‌های خود محافظت کنید؟ آیا میل دارید چیزی برای خانواده به یادگار بگذارید؟ و مهم‌تر از همه، شما باید فروشنده‌ای پیدا کنید که دقیقاً همان چیزی را که شما به دنبال آن هستید ارایه دهد.

این کارگزار هشدار می‌دهد: "این یک بازار شفاف نیست. من نمی‌توانم پشت رایانه شخصی خود بنشینم و مانند خرید سهام در بورس، یک قواره زمین بخرم. برای دسترسی به آن مجبور هستم از خدمات «مطلعان» و به قول معروف از «اینسایدر»ها استفاده کنم تا اصولاً به زمینی که می‌خرم دسترسی داشته باشم. زمین‌های زراعی عملاً مربع کامل نیستند، که اگر بودند، خیلی خوب می‌شد، بلکه همیشه محدودیت هایی در مورد شکل و راه دسترسی و غیره برای این زمین‌ها وجود دارد. به عنوان یک فرد «ناوارد»، فردی بدون دانش تخصصی، من به شخصی احتیاج دارم که با داشتن دانش فنی این عرصه در کنار من باشد."

این یک کاستی و نقطه ضعف در امر سرمایه‌گذاری در زمین است. معامله‌ی یک زمین پنج هکتاری معامله‌ی نسبتاً گرانی است و هیچ کارگزار برخط یا برنامه و «اپ» آنلاین وجود ندارد که از طریق آن بتوان در عرض چند ثانیه قیمت‌ها را مقایسه کرد و زمین خرید یا فروخت. البته برای میلیاردرهایی مانند بیل گیتس این‌ها مشکلی نیستند. آن‌ها روند جدیدی را در کشاورزی تجسم می‌بخشند: آن‌ها شرکای تجاری جدید کشاورزانی هستند که هنوز زمین‌های قابل کشت خود را کشت می‌کنند اما آرام‌آرام از این مالکان سلب مالکیت می‌شود و رفته‌رفته کمتر و کمتر صاحب زمین می‌مانند.

.

.

مطالب مرتبط:

شرکت کارگزاری زمین‌های کشاورزی «اگراربودن»

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2021-07-14 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.