.

.

یک بار دیگر شاهد دخالت مستقیم یک دولت بزرگ نولیبرال در اقتصاد هستیم. میوه‌ی ممنوعه‌ای به نام «یارانه»، که از دوران بحران مالی 2008 تا امروز، بیش از هر جا در کشورهای بزرگ صنعتی با اقتصاد لیبرال و تکیه بر تجارت آزاد گاز زده می‌شود!

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا سرخوش از قانون جدید «تراشه»ای است که در ماه گذشته در مجلس نمایندگان به تصویب رسید. پنج‌شنبه 28 ژوئیه گذشته مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را برای اعطای یارانه به صنعت داخلی تولید نیمه‌رساناها تصویب کرد. مجلس نمایندگان آمریکا در حقیقت ارایه بودجه‌ای 52 میلیارد دلاری برای اعطای یارانه جهت تولید نیمه‌رساناها و اعتبار مالیاتی 24 میلیارد دلاری برای کارخانه‌های تراشه‌سازی تأیید کرده است. این مصوبه به طور رسمی به عنوان «قانون ایجاد مشوق‌های امیدبخش برای تولید نیمه‌رساناها در آمریکا» شناخته می‌شود.

.

چرا قانون تراشه ایالات متحده به ضرر آمریکایی ها است؟

.

واشنگتن وعده‌ی کنارگذاشتن امتیازات سخاوتمندانه به بخش تحقیق و توسعه و همچنین ایجاد فناوری منطقه‌ای و تسهیلات مالیاتی برای شرکت‌هایی را داده که قصد افتتاح مجتمع‌های تولیدی به منظور تولید انبوه تراشه و نیمه‌رساناها در خاک آمریکا تا سال 2026 را دارند.

این «قانون تراشه‌ها و علم 280 میلیارد دلاری» همچنین 100 میلیارد دلار به بخش تحقیقات علمی طی پنج سال آینده اختصاص خواهد داد که شامل 80 میلیارد دلار برای «بنیاد ملی علوم» است. با این حال، این قانون جدید می‌تواند باعث به وجود آمدن واکنش‌ها از سوی شرکت‌های تولیدی خارجی سازنده تراشه شود.

قانون تراشه‌ها می‌تواند برای صنایع تولیدی، علمی و فناوری آمریکا فاجعه‌بار باشند زیرا تراشه‌سازان بزرگ را با گزینه‌های دشواری روبرو خواهد کرد. قانون تراشه ممکن است تولیدکنندگان را مجبور کند تا ایالات متحده را ترک کنند، چرا که این قانون جدید می‌تواند به شکل سخت‌گیرانه‌ای تفسیر شود. نهادهای تنظیم‌کننده می‌توانند مجتمع‌ها و کارخانه‌های تولیدی در آمریکا را تعطیل کنند، اگر صاحبان آن‌ها مظنون به راه‌اندازی کارخانه در چین باشند.

این در حالی است که آمریکا فقط حدود 12درصد تراشه‌های جهان را تولید می‌کند و چهارپنجم کل کارخانه‌های تولیدی تراشه در قاره آسیا واقع شده‌اند. چین یک بازیگر کلیدی در این صنعت است.

واشنگتن طرح جدیدی با عنوان «اتحاد چهارگانه‌ی تراشه» متشکل از ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی و جزیره تایوان را مطرح کرده است. با این وجود، تراشه‌سازان خارج از آمریکا برای پیوستن به آن ابراز تمایل فراوانی ‌نکرده‌اند. شرکت «سامسونگ» اخیرا در 30 ژوئن (9 تیر) تولید انبوه تراشه 3 نانومتری را در چین آغاز کرده و این شرکت کره جنوبی همچنان متعهد به تداوم عملیات تولید تراشه خود در چین است.

دولت ایالات متحده امیدوار به شروع جهشی در تولید تراشه‌های خود است، چرا که چند دهه قبل این کشور یک مبتکر برجسته در این حوزه بود به گونه‌ای که شرکت «اینتل» در این صنعت حکمفرمایی می‌کرد. «سیلیکون ولی» در کالیفرنیا نیز یک پیشرو در بخش‌های فناوری و علوم جهانی بود. بر همین اساس پنتاگون هم نگرانی خود در خصوص تکیه بر تراشه‌سازان خارجی به منظور تولید سیستم‌‌های تسلیحاتی جدید ابراز داشته است.

به بیان دیگر آمریکا در حال جا ماندن از مبحث تراشه است و تقلا می‌کند تا خود را به حریفان برساند.

.

چرا قانون تراشه به ضرر آمریکایی ها است

.

«جینا ریموندو»، وزیر بازرگانی آمریکا، طی میزگرد مجازی که با بایدن در عصر دوشنبه داشت، گفت: ما قبلا 40درصد تراشه‌های جهان را تولید می‌کردیم، اما الان حدود 12درصد را تولید می‌کنیم. این یک واقعیت است، در حالی که برای شکوفاکردن تولید تراشه‌ی داخلی هیچ سرمایه‌گذاری انجام نداده‌ایم، چین بیش از 150 میلیارد دلار برای ساخت ظرفیت‌های تولیدی داخلی خود سرمایه‌گذاری کرده است. بنا بر این ما بسیار عقب هستیم.

دولت بایدن تصور می‌کند با تصویب قانون تراشه، یک پیروزی اساسی به دست آورده، اما آن‌ها از پیش‌بینی خطرات بالقوه ناشی از این قانون غافل‌اند. واشنگتن با این قانون، تراشه‌سازان جهانی را مجبور می‌کند تا یک طرف را انتخاب کنند و بر اساس چشم‌انداز تجاری بسیار غیرعاقلانه است که سرمایه‌‌گذاری‌های عظیم خود با چین را در ازای گرفتن چند یارانه ناچیز در آمریکا، رها کنند.

واقعیت این است که اقتصاد آمریکا در حال حاضر در یک «رکود فن‌آوری» قرار دارد و این در حالی است که چین در این وضعیت قرار ندارد. تراشه‌سازان بزرگ زنجیره‌ی تامین قدرتمندی دارند و شمار فراوانی از کارخانه‌ها و مجتمع‌های تولیدی تراشه در چین حضور دارند. این شرکت‌ها اگر بخواند تولید خود در چین را تعطیل کنند، ‌سرمایه عظیمی از دست خواهند داد و با اختلالات گسترده‌ای روبرو می‌شوند.

نتیجتا، قانون تراشه‌ی آمریکا، احتمالا با نتیجه معکوس بزرگی روبرو خواهد شد، چرا که اگر واشنگتن ممنوعیت‌های سرمایه‌گذاری ضدچینی برای شرکت‌ها وضع کند، آن‌ها ممکن است از افتتاح کارخانه‌های جدید در ایالات متحده صرف‌نظر کنند.

شرکت‌ها در وهله اول و به عنوان اولویت مهم خود به دنبال سود هستند نه یارانه. قانون تراشه‌ی آمریکا نه تنها یک ناامیدی بزرگ برای آمریکایی‌ها خواهد بود، بلکه می‌تواند در چشم‌انداز طولانی باعث به‌وجود آوردن آسیب‌ بیشتر به اقتصاد آمریکا شود.

.

.

مطالب مرتبط:

نیمه‌رساناها در قلب نبردی جهانی

پیشرفت در ساخت ترانزیستورهای تک‌اتمی

انتخابات آمریکا: نگرانی در «سیلیکون ولی»

ساخت پرسرعت ترین کامپیوتر دنیا تا سال 2025

معرفی «تراشه‌ی زیست‌تخریب‌پذیر» با عملکردی فوق‌العاده

.

.

برگرفته از: سایت چین امروز

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2022-08-11 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.