.

.

بحران جهانی ناشی از قدرت کامپیوترهای کوانتوم

کلاهبرداران کوانتومی! این یک رایانه‌ی کوانتومی است. عملکرد آن به عنوان مثال در مبارزه با تغییرات آب و هوایی یا در توسعه داروهای جدید

به بشریت کمک می‌کند. اما کارشناسان هشدار می دهند که این ابزار کارآمد می‌تواند تمام روش‌های رمزگذاری فعلی را بی‌معنی کند.

.

هارالد آ. ساما1، رئیس مرکز مطالعاتی «ابتکار جهش کوانتومی2» در اتاق فکر «شورای دیپلماتیک3»، که به نزدیک‌ترین حوزه‌های مشاوران سازمان ملل متحد (وضعیت مشورتی سازمان ملل4) تعلق دارد، درباره یک «بحران کوانتومی5» جهانی هشدار می‌دهد. این متخصص خاطرنشان می‌کند که تنها در چند سال آینده رایانه‌های کوانتومی قادر خواهند بود تمام روش‌های رمزگذاری فعلی داده‌ها را به ببرهای کاغذی تبدیل کنند. ساما از وجود این خطر بزرگ می‌ترسد که: "مجرمان سایبری و کشورهای سرکش به اطلاعات رمزگذاری‌شده‌ی قبلی از مقامات دولتی، موسسات مالی و تاسیسات زیرساختی حیاتی دسترسی پیدا کنند." سازمان ملل متحد سال 2025 را «سال بین‌المللی علم و فناوری کوانتومی6» اعلام کرده است. پیش‌بینی می‌شود که در همان سال، هزینه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی برای اولین بار از 10 میلیارد دلار فراتر رود.

.

دولت ها و بخش مالی قربانیان اصلی هستند

این کارشناس بزرگ‌ترین خطر بالقوه را در رابطه با ادارات دولتی و بخش مالی ارزیابی می‌کند. بنابراین استانداردهای رمزنگاری که امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند RSA یا Diffie-Hellman، نمی‌توانند در برابر حملات سیستماتیک با استفاده از رایانه‌های کوانتومی مقاومت کنند. با این حال، این رویه‌ها مبنایی برای اصالت، محرمانه‌بودن و یکپارچگی - و در نتیجه برای ایمن‌سازی محصولات و خدمات دیجیتال هستند. ساما می‌گوید: «اگر اساس ذخیره‌سازی امن داده‌ها از بین برود، یک فروپاشی دیجیتال در سطح جهان رخ خواهد داد. پیش‌بینی‌های او احمقانه نیستند، زیرا این کارشناس دیجیتال از خیلی قبل، زمانی که «انجمن صنعت اینترنت (eco)7» را در سال 1995 تأسیس کرد، نگاه پیشرویی به مقوله‌ی امنیت سایبری داشته و به چشم‌اندازهای بسیار دورتر نگاه می‌کرده است - زمانی که تنها تعداد اندکی از متخصصان همه‌گیرشدن اینترنت را پیش‌بینی می‌کردند، موضوعی که اکنون یک امر مسلم است.

آقای سوما انجمن صنعت اینترنت را به موقعیت فعلی خود به عنوان بزرگ‌ترین انجمن اینترنتی جهان هدایت کرد. انجمنی که قوی‌ترین صرافی اینترنتی در اروپا (DE-CIX) را اداره می‌کند. او پیش‌بینی می‌کند: «فناوری کوانتومی درست مانند اینترنت گسترش خواهد یافت و تغییرات جدی مشابهی را با خود به همراه خواهد داشت. اکثر این اثرات و تغییرات مثبت هستند زیرا رایانه‎های کوانتومی مدل‌های آب و هوایی را بسیار بهتر محاسبه می‌کنند یا حسگرهای کوانتومی می‌توانند فناوری پزشکی را متحول کنند، اما خطر این ابزار در دست مجرمان بالقوه زیاد است. بنابراین، این انسان رویاپرور هشدار می‌دهد: «زمان مسلح شدن به «رمزگذاری پساکوانتومی (PQC) 8» در برابر حملات کوانتومی فرارسیده است. او اشاره می کند که شرکت «اپل» قبلاً سرویس ارتباطی i-Message9 خود را بر این اساس تبدیل کرده است.» اما اکثر مؤسسات مالی - و احتمالاً بانک‌های مرکزی – کارهای عقب‌مانده‌ی زیادی برای انجام دادن دارند.

.

اولین اقدامات متقابل خوب NIST و ETSI هستند

رئیس ابتکار جهش کوانتومی از انتقال سریع به رمزنگاری پساکوانتومی که توسط مؤسسه ملی استاندارد و فناوری ایالات متحده (NIST) برای محافظت از زیرساخت‌های حیاتی در برابر رایانه‌های کوانتومی به انجام رسیده، استقبال می‌کند: «مراکز دولتی، سازمان‌ها، مؤسسات مالی و مراکز محاسباتی و نگه‌داری داده‌ها. در این مراکز باید، بدون فوت وقت، انتقال طولانی مدت به PQC را بیاغازیم تا از یک فاجعه دیجیتالی جلوگیری کنیم.

او «توزیع کلید کوانتومی (QKD)10» را که از قوانین مکانیک کوانتومی برای توزیع «کلیدهای متقارن مخفی11» بین کاربرانِ احرازهویت‌شده در یک شبکه‌ی نوری غیرقابل‌اعتماد استفاده می‌کند، به عنوان فرصتی امیدوارکننده برای زیرساخت‌های امن کوانتومی توصیف می‌کند. سوما به پیشرفت در اجرای شبکه‌های QKD در 20 سال گذشته اشاره می‌کند: «اولین آزمایش‌ها در آزمایشگاه در سال 2004 انجام شد و امروزه آزمایش‌های میدانی با استفاده از فیبر نوری در بسیاری از نقاط جهان انجام می‌شود.

او همچنین این پیشرفت را به سازگاری با «مدل OSI (اتصال سیستم‌های باز)12» - به ویژه به لایه‌های ارتباطی برای «رمزگذاری نوری (OTNsec)13» و «امنیت پروتکل اینترنت (IPsec)14» نسبت می دهد. این دومی نقشی کلیدی در ارایه ویژگی‌های امنیتی قوی برای پروتکل اینترنت (IP) ایفا می‌کند.

و با ادغام QKD در IPsec، امنیت شبکه به طور قابل توجهی با ترکیب رمزگذاری قوی با «تبادل کلید مقاوم در برابر کوانتوم15» بهبود خواهد یافت. سوما معتقد است که این اساسا یک سپر محافظ ایجاد می‌کند که بر اساس برآوردهای فعلی، باید بتواند در برابر حملات کوانتومی مقاومت کند. این کارشناس همچنین به استاندارد ET-SI-QKD-014 منتشر شده توسط موسسه استانداردهای مخابرات اروپا (ETSI) توجه می‌دهد. این استاندارد امکان ادغام سیستم‌های QKD با فناوری‌های مرسوم در سطوح مختلف را برای ایجاد استانداردها فراهم می‌کند. آقای سوما یادآور می‌شود: "این رویکرد قبلاً توسط ارایه‌دهندگان QKD مانند توشیبا و ID Quantique و همچنین توسط ارایه‌دهندگان رمزگذاری کلاسیک مانند Ciena، Juniper، Fortinet و Thales اتخاذ شده است."

.

.

پانویس‌ها:

1) Harald A. Summa

2) Initiatve Quantum Leap

3) Diplomatic Council

4) UN Consultative Status

5) Quantum Crisis

6) International Year of Quantum Science and Technology

7) eco – Verband der Internetwirtschaft e.V (Association of the Internet industry)

German Internet trade association and advocacy group  

8) post-quantum encryption

9) i-Message communication service

10) (Quantum Key Distribution (QKD

11) secret symmetric keys

12) OSI model (Open Systems Interconnection)

13 optical encryption (OTNsec)

14) Internet Protocol Security (IPsec)

15) quantum-resistant key exchange

.

.

مطالب مرتبط:

 

.
.

www.etesalkootah.ir ||   2024-07-10 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه‌های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه‌های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.