.

.

چاپ فیبر برای نمونه سازی پروژه های کوچک الکترونیکی همیشه یکی از گام های اصلی و وقت گیر است. در اینجا یک راه آسان و کوتاه برای چاپ فیبر تشریح می شود. این روش شباهت زیادی به روش معمول «چاپ لیزری طرح روی کاغذ، و انتقال طرح از طریق اتوزدن آن روی فیبر» دارد.

در روشی که اینجا پیشنهاد می شود، ورق کاغذ با یک لایه از زرورق آلومینیومی (فویل) پوشانده شده و به چاپگر لیزری داده می شود. به این ترتیب،طرح مدار نه روی کاغذ، بلکه روی فویل آلومینیوم نقش می بندد. در گام بعدی این فویل بر اثر گرمای یکنواخت اتو روی فیبر تثبیت می شود. سپس، بدون جدا کردن فویل، مجموعه ی فیبر و فویل آلومینیوم در ظرف اسیدکاری رها می شود. آلومینیوم هم همراه سطح آزاد لایه ی مسی روی فیبر، در اسید حل و زایل می شود. در پایان، فیبر را شسته و آن را با سمباده ی نرم از «تونر» پاک می کنیم.

.

روش کار

  • طرح مدار چاپی مورد نظر را در رایانه آماده ی چاپ می کنیم،
  • قطعه ای فویل آلومینیوم را که طول آن در حدود 5 سانتی متر از عرض یک برگ کاغذ « آ4» درازتر باشد، با دقت و بدون این که چروک بخورد یا تاه شود، برش می زنیم. این فویل را روی سطح صافی مانند شیشه یا رویه ی میز قرار می دهیم.
  • یک برگ کاغذ «آ4» را طوری روی فویل می گذاریم که لب فویل علاوه بر دو پهلو، از یک لبه ی طولی کاغذ نیز به اندازه ی دوسانتی متر بیرون بزند،

.

روش چاپ فیبر مدار چاپی-1.

  • حال هر سه لب بیرون زده ی فویل را روی کاغذ تاه می زنیم،

.

روش چاپ فیبر مدار چاپی-2.

  • چاپگر را در حالت کار به صورت دستی (ورق به ورق manual) و کیفیت چاپ 1200dpi قرار می دهیم. فرمان چاپ کردن را اجرا می کنیم. «کاغذ فویل پوش» را از سمت لبه ای که فویل روی آن تاه شده به چاپگر می دهیم. دقت می کنیم که عمل چاپ روی سمت فویل دار انجام شود و طرح مدار روی فویل آلومینیوم نقش ببندد،

.

روش چاپ فیبر مدار چاپی-3.

  • قسمتی از فویل را که طرح مدار چاپی روی آن نقش بسته، با احتیاط، بدون چروک و تاه خوردگی قیچی کرده و آن را روی فیبرقرار می دهیم.

لازم است که پیش از این کار ابتدا سطح مسین فیبر را با الکل، استون یا تینر از هر نوع اثر انگشت، چربی پاک کرده، با کاغذ سمباده ی بسیار نرم 200 به بالا آن را به نرمی سمباده می زنیم تا کاملاً براق و درخشان شود و بار دیگر آن را با دستمال تمیز و یکی از حلال های پیش گفته به خوبی پاک کنیم،

.

روش چاپ فیبر مدار چاپی-4.

  • اتو را روی بالاترین درجه حرارت اش قرار داده و صبر می کنیم تا کاملاً گرم شود. پتوی کلفتی را کاملاً صاف روی سطح یک میز صاف قرار داده، روی آن یک پارچه ی کتانی/پنبه ای ضخیم (مثلاً دستمال آشپزخانه) می اندازیم. فیبر و فویل را روی پارچه می گذاریم و روی آن یک برگ کاغذ کلفت (200 گرم در مترمربع) قرار می دهیم. حال، از روی ورقه ی کاغذ، فیبر و فویل را با فشار زیاد دست به مدت 10 دقیقه اتو می زنیم. فویل به فیبر می چسبد.

.

روش چاپ فیبر مدار چاپی-5.

  • این مجموعه را بدون جدا کردن فویل از فیبر اسیدکاری می کنیم. آلومینیوم هم مانند قسمت های بی محافظ مس، در اسید حل و زایل می شود.

.

روش چاپ فیبر مدار چاپی-6.

  • پس از پایان کار اسیدکاری و شستشوی فیبر با آب، آن را با سمباده ی نرم از بقایای تونر چاپگر لیزری پاک کرده و بعد از شستشوی مجدد با آب و خشک کردن آن، نوارهای مسی را با دستمال آغشته به الکل یا استون خوب تمیز کرده و آماده ی لحیم کاری می کنیم.

.

.

مطالب مرتبط:

http://etesalkootah.ir/1394/04/29/PCB_Tracks_Width

http://etesalkootah.ir/1394/04/08/How_to_Solder_SMD_Parts

تماشای این فیلم توصیه می شود:

http://www.aparat.com/v/j4D9H

.

.

منبع:

در تهیه ی بخشی از این مقاله از مطالب سایت زیر استفاده شده است:

http://hamidelectronic.mihanblog.com

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2015-10-19 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.