.

.

داشتن یک منبع تغذیه با ولتاژ متغیر و با دقت ولتاژ بالا و پایداری در برابر بارهای سنگین و جریان های مصرفی زیاد، لازمه ی کارگاه هر دوستدار الکترونیک است.

در این مطلب مداری را معرفی می کنیم که در عین سادگی، از توانایی و کیفیت خوبی برخوردار است و می تواند بیشتر نیازهای یک کارگاه آماتوری را پوشش دهد.

.

.

ساختار مدار کاملاً کلاسیک و شناخته شده است. بنابراین لزومی به توضیح زیاد وجود ندارد. فقط به بیان چند نکته ی مهم می پردازیم که یادآوری آنها ضروری است:

الف) به جای 6 عدد ترانزیستور TIP3055 می توان 3 عدد 2N3055 به کار برد. همچنین، استفاده از هر نوع ترانزیستور قدرت دیگری که مشخصاتی شبیه به این ترانزیستورها داشته باشد (جریان کلکتور 10 آمپر و بالاتر، توان تلفاتی حدود 100 وات و بالاتر) نیز اشکالی در کارکرد مدار ایجاد نخواهد کرد.

ب) با ترکیبی که در نقشه دیده می شود، مدار قادر به تامین 20 آمپر روی خروجی 30 ولت است. اگر به چنین جریان بالایی نیاز ندارید، می توانید متناسباً تعداد ترانزیستورها را کم کنید. مثلاً برای یک دستگاه 3 آمپری، به کار گیری فقط یک ترانزیستور 2N3055 کافی است.

پ) دستگاه فاقد حفاظت در مقابل اتصال کوتاه است. بنابراین حتماً از فیوز در خروجی آن استفاده کنید. مقدار آن را 30% بالاتر از بیشینه ی جریان مدار در نظر بگیرید. فیوز بهتر است از نوع «کندسوز» انتخاب شود. در صورت صرفه جویی در نصب فیوز، با هر اتصال کوتاهی در خروجی مدار، ترانزیستورهای قدرت خواهند سوخت.

ت) ترانزیستورها باید به یک گرماگیر (رادیاتور) با سطح تماس هوایی بزرگ مجهز شوند. هنگام نصب ترانزیستورها روی گرماگیر، از خمیر سیلیکون برای انتقال بهتر گرمای ترانزیستور به گرماگیر استفاده کنید و پیچ ها را خیلی محکم ببندید. توجه کنید که سطح گرماگیر به خروجی مثبت منبع تغذیه (کلکتور ترانزیستورها) متصل است و هنگام نصب در جعبه باید عایق بودن و عدم اتصال آن با اجزای دیگر مدار و بدنه ی جعبه به دقت رعایت شود.

ث) آی.سی. مدار هم ممکن است کمی گرم شود. به این دلیل، خوب است که آن را نیز به یک گرماگیر کوچک وصل کنید.

ج) به سلیقه ی خودتان می توانید دستگاه را به یک ولت متر و آمپرمتر عقربه ای یا دیجیتالی مجهز کنید.

پل دیود باید از نوع 25 آمپری با ولتاژ 80  به بالا انتخاب شود. آن را البته می توانید با دیودهای مجزا نیز بسازید. خازن C7 را بزرگ تر از 220 میکروفاراد نگیرید تا هنگام شارژ از ترانزیستورها جریان زیادی نکشد.  به جای دیود D4 می توانید از هر دیود 3 آمپر و 100 ولتی معمولی مانند 1N5403 نیز استفاده کنید. دیود FR302 که از ترانزیستورها حفاظت می کند، یک دیود 100 ولت و 3 آمپری از نوع Fast Recovery با «ولتاژ پیشرو» (ولتاژ فوروارد) خیلی کم و قادر است در زمان های کوتاه در مقابل عبور تا 150 آمپر مقاومت کند. اگر آن را نیافتید، دیود 1N5803 که در منبع تغذیه های سوییچینگ استفاده می شود، به جای آن بگذارید. مقادیر همه ی افزاره ها روی نقشه داده شده است.

دیود 1 در این مدار یک «پل دیود» با مشخصات 15 آمپر (ترجیحاً 25 آمپر) و 45 ولت (یا بالاتر) است. چون با مصرف جریان‌های بالا این افزاره گرم می‌شود، بایستی آن را روی یک صفحه‌ی ضخیم آلومینیومی به عنوان گرماگیر (رادیاتور) نصب کرد.

.

.

لینک های مرتبط:

منبع تغذیه ای با کوپلاژ القایی

بررسی یک منبع تغذیه با ولتاژ قابل تنظیم و محدو کننده ی جریان با آل.سی. LM723

منبع تغذیه های تثبیت شده با ولتاژ قابل انتخاب و جریان بالا

مدار یک منبع تغذیه ی آزمایشگاهی با ولتاژ و جریان قابل تنظیم

ساخت یک منبع تغذیه ی کلیدگری با آرایش «فلای بک» - 2

.

.

تاریخ آخرین به روز رسانی: 13 دیماه 1396

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2015-07-29 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.