.

.

دکل های مخابراتی دکل هایی هستند که برای مقاصد مخابراتی از قبیل نصب دیش های مایکروویو، آنتن های رادیو، آنتن های شبکه ی تلفن همراه، آنتن های بی سیم و...  مورد استفاده قرار می گیرند.

.

انواع دکل های مخابراتی

دکل های خودایستا

دکل های خودایستا به دکل هایی گفته می شود که دارای ۳ یا ۴ پایه بوده و پایه ها با اعضای خرپایی به هم متصل می شوند.

قطعه یا سگمنتی از یک دکل چهارپایه.

دکل های خودایستای چهارپایه

این نوع دکل ها به صورت چهار پایه هستند که معمولاً تمام قطعات آنها از نبشی ساخته می شود و  به وسیله ی پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شوند. این دکل ها برای بارهای زیاد و معمولاً برای ارتفاع های بلند تر از ۲۴ متر مورد استفاده قرار می گیرند .

.

یک دکل چهارپایه با کاربری شبکه تلفن همراه

.

این دکل ها را همچنین با لوله نیز به صورت قطعه قطعه می سازند. هر کدام از این «سِکشِن» ها با بست ها و چفت های ویژه به یکدیگر محکم می شوند.

.

دکل های خودایستای سه پایه

دکل های خودایستای سه پایه دکل هایی هستند که به صورت مشبک بوده و دارای سه پایه می باشند. پایه ها اکثراً از لوله و اعضای داخلی به صورت خرپایی از نبشی و یا میلگرد ساخته می شوند.

.

دکل سه پایه آماده ی نصب

.

در ساخت پایه ها از پروفیل های نبشی معمولی، نبشی ۶۰ درجه، میل گردهای توپر، پروفیل های خمکاری شده و...  نیز استفاده می شود. اعضای داخلی (بریس ها) از نبشی، لوله، و  میلگرد ساخته می شوند. این نوع دکل ها برای نصب آنتن های مایکروویو، آنتن های موبایل و  بی سیم استفاده می شوند.

.

دکل های تک پایه

دکل های تک پایه یا «مونوپل» به دکل هایی گفته می شود که به صورت تک پایه باشند. این دکل ها با مقاطع گرد و یا چند وجهی ساخته می شوند.

.

یک دکل تک پایه ی مرتفع

.

این نوع دکل ها بر روی یک پایه استوار بوده و لنگر زیادی در پای دکل وجود دارد. لرزش این دکل ها در مقایسه با بقیه ی دکل ها بیشتر است. این نوع دکل ها با توجه به فضای کمی که اشغال می کنند مطلوب هستند و در محیط های شهری که زمین از ارزش بالایی برخوردار است، مورد استفاده قرار می گیرند. ظرفیت باربری آنها محدود بوده و در اکثر مواقع تنها برای نصب آنتن های شبکه موبایل به کار گرفته می شوند.  این دکل ها تنها با جرثقیل نصب می شوند. بنابراین در محل نصب آنها باید امکان حرکت و نصب با جرثقیل وجو دداشته باشد .

.

دکل های مهاری

دکل های مهاری به دکل هایی گفته می شود که بوسیله ی «سیم مهار» به زمین یا تکیه گاه دیگری مهار گردد . برتری این نوع دکل ها وزن پایین و سبکی آنها است و در جاهایی که فضا به قدر کافی موجود باشد نصب می شوند. این دکل ها اغلب برای نصب آنتن های شبکه ی تلفن همراه، رادیو و بی سیم و شبکه های رایانه ای مورد استفاده قرار می گیرند. این دکل ها (به دلیل وزن پایین) قابلیت نصب در پشت بام منازل و ادارات را دارند و چون ارتفاع ساختمان محل نصب آنتن به بلندی دکل افزوده می شود، کیفیت عملکردی سامانه ی مخابراتی مرتبط با آن را در مناطق شهری ارتقا می دهد.

.

یک دکل تک پایه با سیم های مهار

.

این نوع دکل ها در صورتی که روی زمین نصب گردند نیاز به فضای زیادی جهت نصب سیم مهارها دارند.  به خاطر سبکی وزن، بهای این دکل ها کمتر از دکل های دیگر بوده و نصب آنها ساده و کم هزینه است. این دکل ها بسته به ابعاد و نوع ساخت به چند دسته تقسیم می شوند. از انواع آن می توان به دکل های سری G اشاره کرد که با انواع ۲۵ G ، ۳۵G ، ۴۵G  تولید می شوند. عدد مقابل G نشان دهنده عرض قاعده ی بخش ها بر حسب سانتی متر می باشد. این دکل ها به صورت سه گوش و به صورت قطعات (سکشن های) سه متری ساخته می شوند. پایه های آنها از لوله نمره ۳ ساخته می شوند که  به وسیله ی میلگردهای نمره ۸ یا ۱۰ به صورت خرپایی به هم متصل می شوند. این دکل ها ابتدا توسط کارخانه دکل سازی ROHN کانادا تولید می شد که اکنون در بعضی مواقع در بازار با نام این کارخانه شناخته می شوند. باربری این نوع از دکل های مهاری بسیار کم بوده و تنها برای نصب آنتن های بی سیم و یا دیش های کوچک اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد.  

این دکل ها، به دلیل سبکیِ وزن، بیشتر در پشت بام ها نصب می شوند و در هر ۹ متر ارتفاع، به وسیله سیم مهار از سه جهت مهار می شوند .

.

دکل های بازتابی

دکل های بازتابی یا «پَسیو رفلکتو» دکل هایی هستند که به صورت آینه امواج رادیویی را بازتاب می دهند. در مناطقی که به دلیل عوارض طبیعی مانند کوه، دکل ها برای انتقال امواج دچار مشکل شوند، برای دور زدن کوه از این نوع دکل ها استفاده می کنند.

این نوع دکل ها دارای صفحه (پنل) بزرگی هستند که زاویه آن قابل تنظیم است.

 

طراحی و ساخت و نصب دکل مخابراتی

طراحی دکل

مبنای طراحی دکل ها بر اساس «بار ناشی از  باد» خواهد بود. البته باید مقاومت و تغییرشکل آن برای بارهای ناشی از زلزله نیز کنترل گردد. در طراحی دکل ها از آیین نامه ها و استانداردهای متعددی به شرح ذیل استفاده می شود:

  • آیین نامه ی ۲۸۰۰ ایران
  • آیین نامه ی فولد AISC
  • استاندارد طراحی دکل های مخابراتی -F۲۲۲EIA-RS-

.

ساخت دکل

دکل‌ها به صورت قطعات پیش ساخته ی قابل مونتاژ ساخته می‌شوند. مواد و مصالح استفاده شده اغلب از آهن نوع «اس.تی.۳۷» و در برخی قطعات برای مقاومت بیشتر از نوع «اس.تی.۴۴» یا «اس.تی.52» استفاده می‌شود. قطعات دکل پس از ساخت، جهت جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی، گالوانیزه ی گرم می‌شوند. پیچ و مهره‌های دکل‌ها اغلب از نوع پیچ های مقاوم «آ. ۳۲۵» یا معادل آن از رده ی ۸,۸ بوده و به صورت گالوانیزه ی گرم استفاده می‌شود.

.

پِی ساخت

مبنای طراحی فونداسیون‌های دکل‌های مخابراتی بر مقابله با لهیدگی و واژگونی استوار است. در استاندارد EIA-RS-222-F برای فونداسیون‌ها، کمینه ی عمق طی فرمول‌هایی تعریف شده و با توجه به این که دکل‌ها در برابر وزش باد مستعد واژگونی هستند، مقرون به صرفه‌ترین نوع فونداسیون‌ها برای آنها، «پی عمقی» می‌باشد که در دکل‌های خودایستا به دلیل بروز «کشش» در یکی از پایه‌ها به صورت «پاشنه‌ای» و در دکل‌های مونوپل به دلیل بروز «گشتاور» زیاد در پای دکل به صورت «شمعی» طرح می‌شود.

در زمین‌های سنگی، به دلیل مشکلات حفاری، فونداسیون‌ به صورت سطحی و گسترده طرح می‌شود تا به دلیل وزن بالای خود بتواند گشتاور ناشی از واژگونی را تحمل کند.

.

سامانه ی روشنایی

با توجه به بالارفتن ارتفاع سازه های مسکونی و غیر مسکونی موجود در شهرها و به ویژه در اطراف فرودگاه ها، سازمان هواپیمایی کشوری (ایکائو) مجموعه قوانینی در این خصوص وضع نموده و استفاده از چراغ های هشدار دهنده در این اماکن را اجباری کرده است. چراغ های دکل کار اطلاع رسانی به انواع هواپیما و هلی کوپتر و آگاه سازی خطر را در مناطق شهری و غیر شهری انجام می دهند.

.

انواعی از چراغ دکل

.

مشخصات فنی اجزای کلی سامانه ی چراغ دکل

در حال حاضر روشنایی های نصب شده بر روی انواع دکل های مخابراتی و انتقال نیرو که بر حسب دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری (ایکائو) مورد استفاده قرار می گیرند، عموماً به دو دسته ی «برقی» و یا «خورشیدی» تقسیم می گردند.

1-     چراغ دکل برقی: در این نوع چراغ انواع لامپ های موجود در بازار به کار برده می شوند. از جمله، لامپ های رشته ای، لامپ های ال.ای.دی.، لامپ های ال.ای.دیِ. قدرتی و سایر نمونه های مشابه. منبع تغذیه همه آنها جریان برق شهر و با ولتاژ 220 ولت می باشد. در این میان برخی سایت های مخابراتی از چراغ هایی با ولتاژ کار 48 ولت نیز استفاده می نمایند. در بیش تر چراغ های برقی اجبارآ باید از فتوسل با بدنه ی چُدنی بزرگ استفاده گردد. سرقت، خرابی کابل و هزینه های تحمیلی بابت اصلاح و تعمیر آنها، استفاده از این نوع چراغ را بسیار کاهش داده است.

2-     چراغ دکل با منبع تغذیه خورشیدی: با گسترش استفاده از انرژی خورشیدی در کشورهای مختلف ، استفاده از چراغ دکل خورشیدی به علت اقتصادی بودن اجرا و نگه داری، عدم نیاز به کابل و هزینه های مترتب بر آن و سهولت کارکرد، مورد استقبال بسیار قرار گرفته است به طوری که در حال حاضر شرکت رایتل بر روی تمامی دکل های خود از این نوع چراغ استفاده می کند. در این نوع چراغ، از پانل های خورشیدی به عنوان جاذب انرژی خورشیدی و مولد نیرو، از باتری شارژشو جهت ذخیره سازی انرژی، از حساسه های فروسرخ به جای فتوسل، و در نهایت از لامپ های ال.ای.دی. به عنوان منبع روشنایی استفاده می گردد. بیش تر چراغ های دکل خورشیدی به صورت چشمک زن هستند که باعث کاهش قابل توجه انرژی مصرفی از باتری می گردد.

3-     چراغ های دکل مورد استفاده می باید دارای گواهی حفاظت محیطی (IP) با متوسط حفاظت 55 باشند.

4-     بلور یا شیشه بعنوان حباب چراغ به علت عیوب فراوان مانند سنگینی بیش از حد ، شکستگی آسان و خطرات ناشی از سقوط احتمالی، جای خود را به استفاده از طلق های پلی کربنات خود رنگ و نشکن داده که دارای عمر حداقل هفت ساله بوده و در مقابل تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم می باشند.

5-     بدنه ی چراغ دکل باید از جنس فلز باشد. اما استفاده از چدن به علت وزن زیاد و خاصیت شکنندگی خیلی بالا، و همچنین استفاده از آلومینیوم نیز به علت خاصیت انتقال حرارتی بسیار بالای این فلز و تُرد بودن آن، عملاً جای خود را به فولاد داده است. استفاده از رنگ مناسب با قدرت پوشش بالا از الزامات چراغ های دکل می باشد.

6-      سایر مشخصه های چراغ های دکل می باید بر اساس دستورالعمل های ایکائو صورت پذیرد.

 

سامانه ی برقگیر

سامانه ی برقگیر یا به عبارتی «سیستم زمین» (ارتینگ) به سامانه ی دریافت بار الکتریکی آذرخش و انتقال آن به زمین گفته می شود. هدف از برقگیر این است که از آسیب رسیدن به آنتن ها و متعلقات دیگر بر روی دکل پیش گیری به عمل آید.

.

نصاب در حال سرویس دوره ای سامانه های چراغ و برقگیر دکل

.

در فیلم زیر مراحل نصب سگمنت های یک دکل آنتن مهاری سه پایه و بر پا کردن نهایی آن نشان داده شده است:

.

مراحل نصب سگمنت های دکل یک آنتن مهاری

.

تماشای فیلم زیر از کار یک نصاب بر روی دکل بسیار مرتفع آنتن نیز خالی از لطف نیست:

دکل آنتن به ارتفاع 450 متر و کار کردن روی آن !!

.

.

منابع :

http://fa.wikipedia.org/

www.civil808.com

.

.

مطالب مرتبط:

اثر باد بر آنتن

آذرخش در هوای توفانی تهران

.

.

آخرین به روز رسانی:

11/02/1396

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2017-02-23 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.