.

.

با افزودن یک اوپتوکوپلر به یک منبع تغذیه‌ی آزمایشگاهی که بر اساس آی.سی. تثبیت‌کننده ‌ولتاژ از نوع LM317 ساخته شده باشد، دستیابی به  یک کنترل جریان دقیق امکان‌پذیر می‌گردد.

من از این مدار برای تغذیه و همزمان محافظت از ترانزیستورهای گران‌قیمت فرکانس بالا در حین طراحی و آزمایش مدارهای رادیویی استفاده می‌کنم، مدارهایی که با کوچک‌ترین عدم تطابق و تنظیم نادرست «بار» در آن‌ها، به سرعت با کشیده‌شده جریان‌های زیاد و سوختن ترانزیستورها روبرو می‌شوند. علاوه بر این، چنین مدار «حسگر جریان» را می‌توان در مدارهای ساده‌تر ترانزیستوری-زینری منبع تغذیه هم به کار برد و آن‌ها را نیز به محدودکننده‌ی جریان مصرفی مجهز کرد.

.

مدار کامل محدودکننده جریان برای منبع تغذیه های بر مبنای تراشه ال ام 317

.

مدار بسیار ساده است و اصول کار آن به این شرح است که: هر گاه ولتاژ دو سر مقاومت 1 (مقاومت سری یا مقاومت شَنت) از حدود یک ولت تجاوز کند، دیود نورانی درون اوپتوکوپلر شروع به نورافشانی می‌کند و «ترانزیستور نوری» یا «فتوترانزیستور» مقابل آن را به راه می‌اندازد و ولتاژ کنترل‌کننده‌ی رگولاتور 317 را پایین می‌آورد که در نتیجه، ولتاژ خروجی رگولاتور 317 هم متناسباً کاهش پیدا می‌کند.

دو دیودی که روی خط خروجی ولتاژ منبع تغذیه به صورت سری بسته شده‌اند، ولتاژ خروجی رگولاتور را 1/5 ولت بالاتر از از ولتاژ کنترل نگه‌می‌دارند تا جریان در شرایط اتصال کوتاه  پایین‌تر از حد موردنظر باقی بماند.

توان قابل تحمل (واتاژ) و مقدار اهمی مقاومت سری مدار (مقاومت 1) بر حسب نیاز و محدوده‌ی مطلوب عملکردی مدار، توسط کاربر انتخاب می‌گردد. دیودها بایستی قادر به تحمل مقدار جریانی بالاتر از جریان گذرنده، در شرایط فعال شدن مدار محدودکننده، باشند. دیودهای معرفی‌شده در مدار، جریانی تا 3 آمپر را تحمل می‌کنند.

اوپتوکوپلر می تواند از هر نوع مشابه دیگری باشد، اما باید به ترتیب پایه‌ها و انطباق با آنچه در مدار داده شده، دقت شود. پتانسیومتر از نوع خطی (linear) است که با حرف A مشخص می‌شود (مثلاً 5k A).

.

.

مطالب مرتبط:

منبع تغذیه از (تقریباً) صفر تا 30 ولت، تا 20 آمپر (و بیش‌تر)

بررسی یک منبع تغذیه با ولتاژ قابل تنظیم و محدودکننده‌ی جریان با آی.سی. LM723

منبع تغذیه‌های تثبیت‌شده با ولتاژ قابل‌انتخاب و جریان بالا

مدار یک منبع تغذیه‌ی آزمایشگاهی با ولتاژ و جریان قابل‌تنظیم

یک منبع تغذیه‌ی آزمایشگاهی ساده و ارزان

چگونه از سلامتی رگولاتور ولتاژ LM317 اطمینان پیدا کنیم؟

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2022-08-10 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.